گیاهان آبزی, مقاله

دم گربه ای

مقدمه

در مقالات قبلی با انواع مختلفی از گیاهان آبزی آشنا شدیم و مفصل در رابطه با هر کدام توضیحات مربوطه ارایه شد . در این مقاله میخواهیم شما را با گیاهی با ظاهر خاص و زیبا آشنا کنیم که نام عامیانه این گیاه دم گربه ای نام دارد .

دم گربه ای  یا Hornwort یکی از ساده ترین گیاهان آب شیرین است . اگر شما به دنبال یک گیاهی هستید که آسان و سریع رشد کند ، هورن وورت می تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد. در این مقاله خلاصه کوتاه از آنچه که باید در رابطه با آن بدانید توضیح خواهیم داد .

مشخصات شناسنامه گیاه دم گربه ای

خانواده: Ceratophyllum

سطح مراقبت:آسان

نرخ رشد:سریع

حداکثر اندازه:305 سانتی متر

حداقل اندازه مخزن :56  لیتر

دمای آب:15 الی 30 درجه سانتی گراد

pH آب :6 الی 7.5

دم گربه ای یک گیاه آبزی محبوب و گسترده

دم گربه ای یک گیاه آکواریومی  آب شیرین است. طبیعت سختگیرانه آن را برای مبتدیان و کسانی که به دنبال گیاه غیر سمی به  آکواریوم خود هستند، ایده آل می کند.

در طبیعت این گیاه به دلیل تحمل آن به طیف گسترده ای از شرایط، همراه با سرعت رشد سریع، باعث شده است تا در مناطقی جز گونه های تهاجمی به حساب آید .

این مساله در مکان هایی مانند نیوزلند که در آنجا گیاهان بومی به صورت گسترده وجود دارند باعث اختلال در تولید برق منطقه شده است .

یکی از ویژگی های مهم گیاه دم گربه ای توانایی آللوپاتی یا دگر آسیبی (Allelopathy) است . این بدان معنی است که می تواند مواد شیمیایی ای را تولید کند که باعث جلوگیری از رشد سایر گونه ها می شود و فضا و مواد مغذی را برای خود بیشتر می کند

گیاه دم گربه ای را می توان در سراسر جهان پیدا کرد.در حال حاضر در تمام قاره ها به جز قطب جنوب وجود دارد.

مزایای دم گربه ای

یکی از دلایل اصلی که مردم گیاه دم گربه ای را به آکواریوم خود، اضافه می کنند  زیبایی آن است. اضافه کردن گیاهان آبزی به اکواریوم شما رنگ و انرژی خاصی به آن می بخشد.

به عنوان یک گیاه، هورنوورت فتوسنتز می کند. فرآورده اصلی فتوسنتز اکسیژن است. در نتیجه، به ماهی های آکواریوم ماهیان اکسیژن می دهد. علاوه بر این، سرپناهی برای ماهیان برای فرار از نور و ماهیان دیگر است.

در نهایت، آن را به بهبود کیفیت آب کمک می کند. مقدار کمی از زباله هایی که ماهی ها تولید می کنند، و نیز ترکیبات نیتروژن با وجود این گیاه از بین می رود و به عنوان یک فیلتر عمل می کند .

الزامات آکواریوم

این گیاه را می توان در آکواریوم ها با اندازه های متفاوت قرار داد تا رشد کند اما حداقل اندازه آن 56 لیتر باید باشد .هم چنین برای آکواریوم های بزرگ نیز بسیار مناسب است چون رشد آن سریع است و جلوه خوبی به نمایش می گذارد .

 آنها در محدوده ای از درجه حرارت، تقریبا 15 الی 30 درجه سانتی گراد راحت هستند. در نتیجه، آن ها اغلب در هر دو آب سرد و گرم قرار داده می شوند. به طور مشابه، pH می تواند از 6.0 تا 7.5 باشد و  برای حفظ ترکیبات نیتروژن (آمونیاک، نیتریت و نیترات)، فیلتراسیون مورد نیاز است، اما نیاز ضروری وجود ندارد.

دم گربه ای هنگامی که با گیاهان دیگر نگهداری می شود، هورنوردت به سرعت مواد مغذی را در آکواریوم ها کاهش می دهد. در صورتی که این مورد پیش آید عاقلانه است که هر هفته برای نگهداری مواد غذایی کود را اضافه کنید.

برای افزایش سرعت رشد، اطمینان حاصل کنید که گیاه دارای شدت نور مناسب است و اطمینان حاصل کنید  که در سایه قسمتی از گیاه نباشد. نور باعث می شود گیاه شما بزرگتر ، سبز تر و منسجم تر گردد .

نکاتی در رابطه با گیاه دم گربه ای

  • به دلیل سرعت رشد زیاد این گیاه یکی از مشکلات آن بیش از حد بزرگ شدن آن و گرفتن فضای آکواریوم است .به همین خاطر شما به صورت دوره ای با برش ساقه ها ، گیاه را در اندازه ای ایده آل نگه داری کنید .
  • سازگاری با ماهیان به طور کلی نگرانی بزرگی نیست، زیرا هورنوورت یک همدم خوب برای تمام ماهی هاست. هم چنین گفته می شود که با برخی از ماهی ها بیش از دیگر گیاهان جفت شده است.
  • آنها همچنین می توانند به یک منبع غذایی برای برخی از ماهی ها تبدیل شوند. گونه هایی مانند گوئریمیس یا Angelfish که گیاهان آبزی را می خورند، نیز می تواند مناسب باشد.

آیا  گیاه دم گربه ای برای آکواریوم شما مناسب است ؟

 گیاه دم گربه ای خواسته های بسیار کمی دارد و بنابراین احتمالا برای آکواریوم شما مناسب خواهد بود. طبیعت این گیاه زیبا  سخت و سازگار است و برای مبتدیان ایده ال است.

به عنوان یک گیاه شناور باعث می شود که نواحی مناسبی برای ماهی های سطحی در نظر گرفته شود، در حالی که اگر کاشته شود، پناهگاهی را برای ماهیان سطوح پایین فراهم می کند. اگر شما برای مرتب کردن منظم ساقه ها برای جلوگیری از بزرگ شدن و تسلط آن در آکواریوم خود آماده هستید، علاوه بر جذابیت خاص آن، پیشنهاد میشود حتما آن را خریداری کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *