گیاهان آبزی, مقاله

مشکلات رایج گیاهان آکواریومی و راهکارهای درمان (بخش هفتم)

در شش مقاله ­ی قبل شما را با علت های بروز، نشانه ها و روش های درمان گیاهان آکواریومی در صورت فقدان و یا مازاد مواد حیاتی آنها آشنا کردیم. در این مقاله اما قصد داریم یکی از مهمترین فاکتورهای اثرگذار در سلامت گیاهان آبزی آکواریوم گیاهی شما را معرفی نماییم. قطعا آکواریوم گیاهی با بستر مناسب ، رشد و سلامتی بیشتری دارد. گیاهان آبزی نیز همچون سایر انواع گیاهان، نیازمند بستر سازی مناسب هستند. در صورت عدم رعایت استانداردهای بستر سازی آکواریوم گیاهی ، نمی توان انتظار یک اکوسیستم سالم در محیط آکواریوم گیاهی را داشت. گیاهان آبزی به بستر نا مناسب نیز همچون سایر کمبودهای اساسی در حیاتشان، واکنش نشان می دهند.

آگاهی شما به این نشانه ها و روش های درمان، قطعا پرورش گیاهان آبزی و ماهیان را برای شما جذاب تر، کم هزینه تر و لذت بخش تر می کند. در صورتی که با فاکتورهای حیاتی سلامت اکوسیستم آکواریوم تان آشنا باشید، گیاهان آبزی و ماهیان شما، کمتر دچار این مشکلات رایج شده و با درمان سریع، از شیوع آنها جلوگیری خواهید کرد.

اگر مقالات قبلی ما را مطالعه کرده اید، مطالعه­ی این مقاله را نیز به شما توصیه می کنیم. زیرا آکواریومی که در آن تمامی نیازها و همچنین تغذیه­ی گیاهان آبزی فراهم باشد، نمی تواند بدون بهره مندی از بستری مناسب ، به صورتی پایدار و سلامت باقی بماند.

چگونه در آکواریوم گیاهی خود، بستر سازی مناسبی داشته باشیم ؟

قبل از پاسخ به این سوال، به رسم مقالات پیشین، شما را با برخی از نشانه ها و روش های برطرف کردن بستر آکواریوم گیاهی نامناسب آشنا خواهیم کرد.

  • برخی از رایج ترین نشانه های عدم وجود بستر مناسب در آکواریوم گیاهی عبارتند از :

زمانی که بستر آکواریوم گیاهی شما پایدار نباشد، گیاهان آبزی نمی توانند به قدر کفایت در آن، ریشه بدوانند. بسترهای ناپایدار موجب می گردد که، ریشه نتواند به درستی در خاک قرار گرفته و از نشانه های آن می توان به تولید حباب از بستر آکواریوم گیاهی اشاره کرد. هنگامی که بستر آکواریوم گیاهی شما به درستی تعبیه نشده باشد، با کمی تکان دادن گیاهان، حباب هایی از آن آزاد می گردد.

گیاهانی که در بستری نامناسب به حیات خود ادامه می دهند، به مرور از رشدشان کاسته شده و گیاه رو به ضعف می گذارد. در این زمان به ویژه ریشه های گیاهان آبزی ضعیف شده و ساقه های اصلی به رنگ تیره، تغییر رنگ می دهند.

  • اصلی ترین علت بروز مشکل بستر نامناسب آکواریوم گیاهی چیست ؟

در بخش بعدی به صورت کامل به موارد اساسی در ایجاد بستر آکواریوم گیاهی خواهیم پرداخت. اما به طور خلاصه خوب است بدانید که، هنگامی که بستر آکواریوم شما به شدت فشرده و یا چسبنده باشد، و یا اجزای تشکیل دهنده آن به صورت منظم در بستر پراکنده نشده باشند، امکان رشد گیاه آبزی وجود نخواهد داشت.

ضمنا به خاطر داشته باشید که گیاهان آبزی ، بیشتر مواد مغذی مورد نیازشان را از طریق بستر جذب می کنند. بستر آکواریوم گیاهی که مواد مغذی آن به پایان رسیده باشد، دیگر در رشد گیاه آبزی اثری نخواهد داشت.

  • چگونه بستر فعلی آکواریوم گیاهی خود را به سرعت به حالت پایدار باز گردانید ؟

شما می توانید با بررسی، رسیدگی و کود دهی مستمر به وسیله های قرص های مغذی و یا از طریق تزریق مواد مغذی و معدنی به وسیله­ی سرنگ به بستر آکواریوم خود، تازگی و موثر بودن را به آن بازگردانید. ضمنا افزودن گرانول رُسی و همچنین تغییر در لایه های بالایی بستر، به گونه ای که چند میلیمتر بالایی آن فاقد مواد آهکی باشد، می تواند به سرعت ترمیم بستر آکواریوم گیاهی شما بیافزاید.

ما در مقالات قبل هم در مورد کمبود بسیاری از فاکتورهای حیاتی آکواریوم گیاهی و روش های درمان سریع آنها، با شما گفتگو کردیم. اما اگر به خاطر داشته باشید همیشه به شما توصیه کرده ایم، در هنگام راه اندازی آکواریوم گیاهی می توانید با صرف کمی زمان و البته هزینه­ی بیشتر، از بسیاری هزینه های غیر ضروری پیش­رو، بکاهید. ضمنا با بهره گرفتن از مشاوره کارشناسان و خریداری تجهیزات آکواریوم گیاهی از مراکز معتبر، می توانید تا حد زیادی سلامت پایدار آکواریوم گیاهی خود را تضمین کنید.

در مورد بستر سازی آکواریوم گیاهی نیز این امر صادق است. به شما توصیه می کنیم از همان ابتدای راه اندازی آکواریوم تان، با توجه به تراکم و گونه های گیاهی­ای که انتخاب کرده اید، بستری مناسب و استاندارد برای رشد و سلامت پایدار گیاهان آبزی خود انتخاب کنید.

 

چگونه بستر آکواریوم گیاهی خود را بسازیم ؟

بستر سازی آکواریوم گیاهی ، مراحل مختلفی دارد و همچنین در ساخت آن از متریال های گوناگونی استفاده می شود. در ادامه و در چند گام ساده، یکی از متداول ترین روش های بستر سازی آکواریوم گیاهی را به ترتیب به شما معرفی می کنیم.

  • در ابتدا مقداری سنگ ریزه طبیعی یا سیلیکونی را با شن رودخانه ای مخلوط کنید. توجه داشته باشید، سنگ ریزه ها نباید خیلی درشت و یا تیز باشند. ریشه­ی گیاهان آبزی بسیار تُرد و لطیف است و هر کدام از سنگ ریزه های تیز بستر آکواریوم شما می تواند، تهدیدی برای آنها باشد.
  • مخلوط به دست آمده را به خوبی شستشو دهید، اما حواستان باشد، کل خاک و املاح آن نباید شستشو داده شود.
  • یک خاک بستر مناسب باید فاقد آهک بوده ولی در عین حال، برخی از مواد مغذی که در مقالات قبلی به آنها اشاره کردیم را داشته باشد. یک بستر مناسب باید دارای منیزیوم ، پتاسیم ، آهن و خواص اسیدی باشد. خوشبختانه این روزها بسترهای آماده فراوانی وجود دارند که حاوی تمامی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان آبزی هستند. همچنین این خاک ها از پایداری و چسبندگی مناسبی جهت رشد آنها برخودار هستند. دوباره به شما توصیه می کنیم خاک بستر آکواریوم گیاهی خود را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.
  • به مرور زمان خاک بستر شما شکسته و به ذرات کوچکتر بدل می گردد. نتیجه­ی این اتفاق، تامین مواد مغذی گیاهان آبزی شما، به صورت تدریجی و مستمر، در بلند مدت است.
  • از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده بسترهای آکواریوم گیاهی می توان به بافرها ، خاکستر آتشفشانی ، پیتموس و البته خاک رس اشاره کرد.

از شما دعوت می کنیم مقالات پیشین ما در رابطه با مشکلات رایج آکواریوم های فاقد سطح اکسیژن ، دی اکسید کربن کافی ، مواد معدنی و نور را مطالعه بفرمایید. در آخرین عنوان از این سری مقالات، به صورت تیتروار به نشانه های عدم وجود برخی از مهمترین فاکتورهای حیاتی آکواریوم های گیاهی ، به عنوان جمع بندی این سری مقالات، خواهیم پرداخت.

 

در این سری مقالات قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین مشکلات آکواریوم های گیاهی و گیاهان آبزی آشنا کنیم. به علاقه مندان دنیای زیبای گیاهان آبزی توصیه می کنیم، در صورتی که تجربه کافی در راه اندازی و نگهداری آکواریوم های گیاهی ندارند، این سری مقالات را حتما مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *