مقاله

مشکلات رایج گیاهان آکواریومی و راهکارهای درمان (بخش دوم)

مقدمه : در این مقاله و چند مقاله­ ی بعدی، قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین بیماری ها و مشکلات گیاهان آکواریومی و همچنین چند راهکار ساده جهت درمان گیاهان آکواریومی آشنا کنیم.

در این مقاله قرار است در رابطه با برخی از رایج ترین نشانه های کمبود و یا وجود بیش از حد دی اکسید کربن در آب آکواریوم گیاهی شما اشاره کنیم. گیاهان آبزی به قدر اکسیژن، به دی اکسید کربن نیز نیاز دارند. اساسا وجود تعادل و بالانس در عناصر موجود در آکواریوم شما، تنها راز سلامتی و زیبایی آن است. متعادل نگاه داشتن سطح دی اکسید کربن نیز همچون اکسیژن که در مقاله قبل به طور مفصل به آن پرداختیم، می تواند نقشی حیاتی در سلامتی گیاهان آکواریومی شما داشته باشد. ضمنا بسیاری از بیماری های گیاهان آبزی در ابتدا، ریشه در عدم تعادل این ماده­ی حیاتی برای رشد و نمو آنها دارد.

دی اکسید کربن همچنین عاملی حیاتی در عمل فتوسنتز گیاهان آکواریومی و اساسا تمام گیاهان آبزی است. در ادامه این مقاله به دو سرفصل کامل در رابطه با نشانه ها، علت ها و همچنین روش های درمانی ساده ای برای رفع این چالش می پردازیم.

از شما دعوت می کنیم مقاله­ ی پیشین ما در رابطه با مشکلات رایج آکواریوم های فاقد سطح اکسیژن کافی را مطالعه بفرمایید.

 

وجود دی اکسید کربن مازاد در آکواریوم :

  • نشانه های افزایش دی اکسید کربن در یک آکواریوم گیاهی و یا عادی : برای تشخیص این مشکل یک راهکار بسیار ساده وجود دارد. هرگاه بی قراری بیش از حد ماهیان را به ویژه در سطح آب مشاهده کردید، به گونه ای که گویی در حال خفگی هستند؛ قطعا سطح دی اکسید کربن آکواریوم شما از حد مجاز فراتر رفته است. توجه به عکس العمل ماهیان، همان طور که در این سری مقالات به آن اشاره کرده ایم، اهمیت بسیاری دارند. گیاهان آبزی و ماهی های آکواریومی با واکنش های خود به شما علائم و هشدارهایی می دهند؛ که آگاهی به آنها می تواند از بسیاری از تلفات و آسیب های جدی به اکوسیستم آکواریوم شما جلوگیری کند.
  • علت های بروز مشکل افزایش سطح دی اکسید کربن آکواریوم های گیاهی : یکی از اصلی ترین دلایل بروز این مشکل همچون بسیاری از مشکلات آکواریوم های گیاهی ، عدم توجه به تراکم جمعیتی و ظرفیت تانک آکواریوم است. یکی از اولین اصولی که باید در جهت برخورداری از یک آکواریوم سالم بدان توجه نمود، نسبت صحیح جمعیت ماهیان و گیاهان آبزی یک آکواریوم به ظرفیت تانک آکواریوم است. تراکم جمعیت بالا، تولید کننده دی اکسید کربن بیشتر نیز می باشد. از دیگر دلایل بروز افزایش دی اکسید کربن در آکواریوم های گیاهی ، می توان به عدم وجود نور کافی اشاره کرد. دی اکسید کربن کافی و نور مناسب، اصلی ترین شرط های یک عمل فتوسنتز سالم و صحیح است. در صورتی که محیط آکواریوم شما با توجه به نوع گیاهان آبزی خود، نور مناسبی دریافت نکند، آنها برای پایدار نگاه داشتن میزان فتوسنتز مورد نیازشان، مجبور به تولید دی اکسید کربن بیشتر هستند.
  • روش های برطرف کردن دی اکسید کربن بیش از حد محیط آکواریوم : همچون اکسیژن، پایدار ماندن سطح دی اکسید کربن آکواریوم شما، رابطه ای مستقیم با روش های مراقبت و نگهداری از فیلترهای آکواریوم تان دارد. قطعا به خاطر داشته باشید که در برنامه ای منظم و متداوم، اقدام به تمیز کردن و یا تعویض فیلترها نمایید. ضمنا در هنگام خریداری فیلتر از کیفیت و هماهنگ بودن آن با شرایط آکواریوم تان اطمینان حاصل کنید.

کمبود دی اکسید کربن در آکواریوم گیاهی و اثرات آن بر روی گیاهان آبزی

چگونه متوجه شویم که آکواریوم گیاهی ما دچار فقر دی اکسید کربن است؟

  • اولین نشانه­ی آن، عدم رشد کافی و همچنین کُند گیاهان آبزی شما است. آکواریومی که از میزان کافی دی اکسید کربن بهره نبرد، قطعا گیاهان آبزی آن کوچک خواهند ماند. همان طور که قبلا گفتیم، وجود دی اکسید کربن، شرط لازم و حیاتی در عمل فتوسنتز گیاهان آبزی است.
  • یکی دیگر از نشانه های فقر دی اکسید کربن در آکواریوم گیاهی ، وجود رگه های ظریف سفید بر روی برگ گیاهان آبزی شما است. این اتفاق زمانی می افتد که کلسیم بر روی برگ ها ته نشین شده که خود، موجب سختی آب می گردد. با بالا رفتن PH آب آکواریوم، آسیبی جدی به اکوسیستم گیاهان آبزی شما وارد خواهد شد.
  • از اولین نشانه های برهم خوردن تعادل اکوسیستم آکواریوم در هر دو گونه و به ویژه آکواریوم های گیاهی ، به وجود آمدن جلبک در گوشه و کنار آکواریوم است. معمولا در هنگام بروز فقر دی اکسید کربن، جلبک های سیاه رنگ در محیط آکواریوم ، به سرعت منتشر می شوند.

 

علت به وجود آمدن فقر دی اکسید کربن در آکواریوم گیاهی چیست؟

علت این که در یک مقاله­ی کامل به موضوع فقر و همچنین مازاد دی اکسید کربن در محیط آکواریوم گیاهی پرداخته ایم، اهمیت فوق العاده این فاکتور در سلامت اکوسیستم آکواریوم شما است. آکواریوم شما حتی اگر نور، اکسیژن و تغذیه­ی مناسب داشته باشد، در صورت بر هم خوردن سطح تعادل دی اکسید کربن آن، در مدت زمان کوتاهی، ناپایدار خواهد شد. نبود سیستم دی اکسید دهی ، یکی از رایج ترین دلایل به وجود آمدن این مشکل است. سیستم های دی اکسید دهی ، می توانند به صورت منظم و پایدار، میزان دی اکسید کربن مورد نیاز آکواریوم شما را به صورت پایدار نگاه دارند. همچنین تلاطم بیش از حد سطح آب آکواریوم و یا هوا دهی مستمر و بی مورد به آن می تواند در بلند مدت، منجر به از دست رفتن حجم بالایی از دی اکسید کربن محیط آکواریوم گردد.

چگونه فقر دی اکسید کربن آکواریوم گیاهی خود را بر طرف نمایم؟

سیستم های ساده و متنوعی برای دی اکسید دهی به آب آکواریوم در بازار موجود است. این تجهیزات کمکی به راحتی می توانند دغدغه ی شما از وجود سطح کافی دی اکسید کربن در آب آکواریوم و پیرو آن، سلامت و رشد گیاهان آبزی تان راحت کنند. فراموش نکنید دی اکسید کربن کافی و متعادل، عاملی اثرگذار در سلامت آکواریوم گیاهی شما است.

در این سری مقالات قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین مشکلات آکواریوم های گیاهی و گیاهان آبزی آشنا کنیم. به علاقه مندان دنیای زیبای گیاهان آبزی توصیه می کنیم، در صورتی که تجربه کافی در راه اندازی و نگهداری آکواریوم های گیاهی ندارند، این سری مقالات را حتما مطالعه کنند.

در مقالات بعدی به موضوعاتی همچون تاثیر عدم وجود سطح کافی از برخی از مواد معدنی مورد نیاز اکوسیستم آکواریوم شما، همچون پتاسیم، آهن و منیزیوم خواهیم پرداخت. ضمنا در ادامه، مقالاتی نیز در رابطه با تاثیرات نور و دمای نامناسب و راهکارهای رفع آن برای شما تهیه کرده ایم.

یک پاسخ به “3”

  1. احسان گفت:

    تشکر

  2. یوسف گفت:

    کمبود پتاسیم در اب رد شد از فیلتر آر او را در ست آپ اکواریوم که نمیتونیم از کود استفاده کنیم را چطور جبران کنیم.ایا با نمکهای مینرال کننده جوابگو .ممنون

    1. admin1 گفت:

      سلام لطفا” با پشتیبان تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *