مقاله

مشکلات رایج گیاهان آکواریومی و راهکارهای درمان (بخش سوم)

همان طور که در مقالات پیشین به صورت کامل برای شما تشریح کرده ایم، برای این که بتوانید از زیبایی های آکواریوم گیاهی خود برای مدت زمانی طولانی لذت ببرید، شما می بایست پیش از هر چیز به اکوسیستم و نیازهای ماهیان و گیاهان داخل آکواریوم تان توجه کنید. دلیل تاکید همیشگی ما برای استفاده از گیاهان آبزی در محیط آکواریوم، مسلما به علت تاثیر فوق العاده مثبتی است که آنها می توانند بر روی سلامت ماهیان و اکوسیستم عمومی آکواریوم شما بگذارند. گیاهان آبزی همچون درختان و گیاهان خشکزی و در حقیقت همچون تمامی گیاهان، با جذب دی اکسید کربن و آزاد سازی اکسیژن، در واقع ریه ها و ارگان حیاتی تنفسی زمین و هر اکوسیستم دیگری می باشند. در صورتی که شما بتوانید به خوبی دی اکسید کربن، نور، دما و همچنین عناصر مغذی در رشد گیاهان را فراهم نمایید، گیاهان نیز در پاسخ به این شرایط مناسب، پایداری و تعادل سطح اکسیژن آکواریوم شما را به صورتی طبیعی و سالم، تامین خواهند کرد.

ما در دو مقاله­ی پیشین به صورت جامع به موضوعات فقر اکسیژن و فقر دی اکسید کربن و همچنین مشکلاتی که در آکواریومی با دی اکسید کربن مازاد پیش می آید، پرداختیم. همچنین چند راهکار آسان و قابل اجرا برای رفع این معضلات پیشنهاد کردیم. به عنوان جمع بندی و یک نکته حیاتی در رابطه با مقالات قبل و اساسا هر محیط آکواریومی به شما توصیه می کنیم قطعا به موضوع تراکم ماهیان و گیاهان آبزی آکواریوم تان توجه کنید. در صورتی که آکواریوم شما دارای تراکم بالا از نظر ماهیان و گیاهان آبزی باشد، قطعا اکوسیستمی پیچیده تر خواهد داشت که در نتیجه نیازمند رعایت دقیق تر فاکتورهای اساسی در حفظ سلامت آن است. وجود تراکم بالا در آکواریوم به ویژه در زمانی که از تجهیزات کافی برای مدیریت آن بهره مند نباشید، می تواند به سرعت موجب آسیب دیدن گیاهان و ماهیان شما شود. به خاطر داشته باشید شرط اول زیبایی آکواریوم شما، چه آکواریوم گیاهی باشد و یا این که تنها از گونه ها مختلف ماهیان استفاده کرده باشید، تامین مواد مغذی و ایجاد شرایط پایدار در جهت سلامت و پرورش اکوسیستم است. در نتیجه همیشه به خاطر داشته باشید به میزان تراکم آکواریوم خود، تجهیزات کافی و موثر تهیه نمایید.

فقر پتاسیم ، چالش ها و راهکارهای درمان

پتاسیم قطعا یکی از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز آکواریوم های گیاهی است. وجود پتاسیم همچون آهن و منیزیوم می تواند در سلامت و شادابی گیاهان آبزی شما نقشی حیاتی داشته باشند. اگر به خاطر داشته باشید، پیشتر به شما گفتیم بهترین نشانه و راهنمای شما در جهت درک مشکلات و کمبودهای محیط آکواریوم ، واکنش ماهیان و گیاهان آبزی به این شرایط است. ماهیان و گیاهان آبزی در صورت کمبود هر کدام از این املاح و مواد معدنی ضروری، نشانه هایی از خود بروز می دهند، که در صورتی که به آنها توجه کافی داشته باشید، می توانند پیش از بروز مشکلی اساسی در آکواریوم شما، از آنها جلوگیری کرده و مراحل درمان هر چه سریعتر آغاز گردد. در ادامه شما را با چند راهکار ساده در رابطه با نشانه های فقر پتاسیم، علت ها و روش های درمان آن، آشنا خواهیم کرد.

  • نشانه های فقر پتاسیم در آکواریوم گیاهی : این معضل پیش از هر چیز خود را در برگ های جدید و جوانه های نوپای اطراف گیاهان آبزی نمایان می کند. در صورت بروز این مشکل، برگ ها در مدتی کوتاه، رو به زردی می گذارند و در صورتی که این مشکل بر طرف نشود، معضل زردی برگ های گیاهان آبزی شما، فراگیر خواهد شد. کمبود پتاسیم در محیط آکواریوم ، همچنین شاخص جذب آهن توسط گیاهان را نیز کاهش داده و می تواند موجب فقر آهن در گیاهان آبزی شود. استفاده از کودهای مختلف مایکرو یا نانو، می تواند وجود مواد مغذی کافی در آب آکواریوم تان را تضمین کند. البته به خاطر داشته باشید استفاده از کود نا مناسب و یا عدم توجه کافی به تعدد وعده ها و حجم کود دهی نیز می تواند منجر به بروز برخی از مشکلات دیگر در آکواریوم گیاهی شما گردد؛ که یکی از شایع ترین آنها، افزایش سطح فسفات در محیط آکواریوم است. در سرفصل بعدی به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.
  • علت به وجود آمدن فقر پتاسیم چیست : تقریبا همه­ی ما، تانک آکواریوم خود را از آب شهری پر می کنیم و همان طور که می دانید غالب مواد معدنی و مغذی گیاهان آبزی نیز به صورت محلول در آب وجود دارد، در نتیجه اولین و رایج ترین علت بروز فقر پتاسیم در آب آکواریوم ، عدم وجود آن در آب منطقه­ی شما است. برخی فیلترهای سیستم آبرسانی شهری همچون فیلترهای DI تقریبا کل پتاسیم موجود در آب را جذب کرده که این امر تنها با کود دهی و تغذیه­ی مناسب گیاهان جبران پذیر است. ضمنا اگر از آب مقطر استفاده می کنید توجه داشته باشید که این نوع آب، قطعا دارای میزان پتاسیم بسیار کمی است.
  • برای جبران فقر پتاسیم تنها و تنها یک راهکار وجود دارد : و آن نیز تهیه کود مناسب، کود دهی منظم و البته توجه به میزان کود دهی در هر نوبت، با توجه به تراکم و نیازهای آکواریوم شما است.

وجود فسفات مازاد در آب، همان طور که گفتیم، غالبا به علت استفاده از کودهای نا مناسب و غیر استاندارد و همچنین عدم توجه به سیفون کردن آب تانک آکواریوم اتفاق می افتد. تا این جای کار آگاه شده اید که برای بردن بیشترین بهره و لذت از یک آکواریوم سالم و زیبا، چاره ای به جز تغذیه ­ی مکمل آن به وسیله­ی کودها و عناصر حیاتی موجود در آنها ندارید. اما کود دهی نا مناسب و غیر استاندارد به همان میزان که عدم کود دهی کافی مخرب است، می تواند سلامت آکواریوم شما را به خطر بیاندازد.

به طور مثال استفاده از کود نا مناسب و به وجود آمدن فسفات بیش از حد در محیط آکواریوم می تواند، برگ ها و ساقه های نازک گیاهان آبزی شما را تیره ( قهوه ای تیره یا سیاه کامل ) کند. این تیرگی به سرعت می تواند تبدیل به عاملی اصلی در مرگ برگ ها و در نتیجه، گیاه آبزی شما شود. یکی از نتایج فسفات بیش از حد، افزایش ناگهانی نیترات موجود در آب آکواریوم است که از اصلی ترین دلایل ایجاد جلبک های مخرب است. در صورت مشاهده ی نشانه هایی که به آنها اشاره کردیم، بلافاصله اقدام به سیفون آب آکواریوم کنید و قطعا در نوع و ساختار کود دهی خود تجدید نظر کنید. دوباره یاد آوری می کنیم، نوع و حجم کود دهی شما، ارتباط مستقیمی با تراکم و تنوع گیاهان آبزی و ماهیان شما خواهد داشت. پس در صورتی که به انواع کودها و کارکردهای آنها آشنایی ندارید، به شما توصیه می کنیم، حتما در انتخاب کود مناسب از تجربه­­ی مشاوران و مراکز خرید معتبر اقلام آکواریومی بهره ببرید.

از شما دعوت می کنیم مقاله ­ی پیشین ما در رابطه با مشکلات رایج آکواریوم های فاقد سطح اکسیژن و دی اکسید کربن کافی را مطالعه بفرمایید.

 

در این سری مقالات قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین مشکلات آکواریوم های گیاهی و گیاهان آبزی آشنا کنیم. به علاقه مندان دنیای زیبای گیاهان آبزی توصیه می کنیم، در صورتی که تجربه کافی در راه اندازی و نگهداری آکواریوم های گیاهی ندارند، این سری مقالات را حتما مطالعه کنند. در مقالات بعدی به موضوعات دیگری از سرفصل های اثرگذار در نگهداری و پرورش گیاهان آبزی خواهیم پرداخت که، رعایت آنها تاثیر بسزائی در کیفیت و سلامت آکواریوم شما خواهد داشت. برخی از این موارد شامل تاثر نور و دمای آکواریوم در رشد و سلامت گیاهان آبزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *