مقاله

مشکلات رایج گیاهان آکواریومی و راهکارهای درمان (بخش پنجم)

در چهار مقاله­ ی قبل شما را با علت های بروز، نشانه ها و روش های درمان گیاهان آکواریومی در صورت فقدان و یا مازاد مواد حیاتی آنها آشنا کردیم. در این مقاله هم به رسم مقالات پیشین در رابطه با برخی دیگر از آسیب های یک آکواریوم گیاهی که ممکن است بر اثر کمبود سایر فاکتورهای اساسی در نگهداری از آکواریوم گیاهی ایجاد شود، خواهیم پرداخت.

آگاهی شما به این نشانه ها و روش های درمان، قطعا پرورش گیاهان آبزی و ماهیان را برای شما جذاب تر، کم هزینه تر و لذت بخش تر می کند. در صورتی که با فاکتورهای حیاتی سلامت اکوسیستم آکواریوم تان آشنا باشید، گیاهان آبزی و ماهیان شما، کمتر دچار این مشکلات رایج شده و با درمان سریع، از شیوع آنها جلوگیری خواهید کرد.

همان طور که در انتهای مقاله­ی قبل بیان کردیم یکی از سه رکن اساسی در سلامت پایدار یک آکواریوم گیاهی ، توجه به دما و نور کافی است. به خاطر داشته باشید که گیاهان آبزی شما نیز همچون هر گیاه دیگری نیازمند نور مناسب هستند. نور کافی مهمترین نقش را در ایجاد یک چرخه­ی فتوسنتز پایدار بر عهده دارد. البته فراموش نکنید دمای مناسب و نور کافی در انواع گیاهان آبزی متغیر بوده و این عامل، اهمیت هارمونی و تراکم استاندارد در آکواریوم گیاهی شما را دو چندان می کند.

علل، نشانه ها و راهکار رفع کمبود نور در آکواریوم گیاهی

  • برخی از رایج ترین نشانه های کمبود نور در آکواریوم گیاهی عبارتند از :
  • از اولین نشانه های کمبود نور در آکواریوم گیاهی می توان به رشد نا متوازن گیاهان آبزی اشاره کرد. گیاهان آبزی در شرایطی که نور کافی و مناسب دریافت نکنند، ساختار رشد خود را تا حد امکان به گونه ای تغییر می دهند که بیشترین میزان نور ممکن را دریافت نمایند. از اولین نشانه های این رشد نامتقارن می توان به کشیدگی بیش از حد گیاهان کف­زی اشاره کرد. این گیاهان در ابتدا برای نزدیک شدن به منبع نور، دچار کشیدگی و ضعف ساقه های اصلی شان می شوند. این ضعف ساقه ها در نتیجه خود را در برگ هایی کم رنگ و ناتوان نشان می دهند. به مرور و در صورت تداوم شرایط نا مناسب نوری در آکواریوم گیاهی شما، برگ ها به صورت کامل در ابتدا به رنگ سبز کم رنگ در آمده و به مرور، رو به زردی می گذارند. نشانه های کمبود نور با گذشت زمان در تمامی انواع گیاهان آبزی نمایان شده و تقریبا تمامی برگ های آنها کوچک و ناتوان می گردند. این موضوع اصلی ترین نشانه­ی بر هم خوردن چرخه­ی فتوسنتز گیاه است.
  • از دیگر چالش های کمبود نور می توان به رشد بی قاعده و سریع گیاهان آبزی سطح آکواریوم گیاهی اشاره کرد. گیاهان روی سطح آکواریوم گیاهی شما به علت عدم وجود نور کافی بر روی سطح آکواریوم گسترده شده و به سرعت به رشد خود ادامه می دهند. این تراکم ایجاد شده در سطح آکواریوم گیاهی شما، موجب می شود تا نوردهی به سایر گیاهان آبزی آکواریوم تان، باز هم کاهش یافته و تقریبا هیچ کدام از آنها نتوانند حجم نور مورد نیاز برای رشد و سلامتی شان را دریافت کنند. گیاهان آبزی که بر روی سطح نیز رشد کرده اند، به علت آنکه ساقه های ضعیفی دارند، به مرور از بین رفته و پس از گذشت مدتی کوتاه، تمامی گیاهان آبزی آکواریوم شما از بین می روند.
  • یکی دیگر از نشانه های جدی چالش کمبود نور آکواریوم گیاهی ، بروز جلبک های قهوه ای رنگ در جای جای آکواریوم شما است.
  • علت اصلی عدم وجود نور کافی در آکواریوم گیاهی چیست ؟

بسیاری از تازه واردان دنیای آکواریوم های گیاهی تصور می کنند تنها داشتن یک تانک آکواریوم بزرگ و مملو کردن آن از انواع گیاهان آبزی و ماهیان، کافی است. در واقع راه اندازی یک آکواریوم گیاهی در ابتدا کار آسانی است. اما سختی کار و هنر صاحب آکواریوم در این است که علاوه بر حفظ ظاهر زیبا و شگفت انگیز یک آکواریوم گیاهی ، با برنامه ای منظم و مراقبتی پایدار، بتواند بر زیبایی های این آکواریوم افزوده و سلامتی و زیبایی مضاعفی به آن بیافزاید.

با بهره گرفتن از تجربه­­ی کارشناسان این حرفه و تامین تجهیزات کافی، شما می توانید سلامتی پایدار و زیبایی بلند مدت آکواریوم گیاهی خود را تضمین کنید. در مورد موضوع کمبود نور در آکواریوم گیاهی نیز این امر به طور کامل صادق است. انتخاب نادرست طیف های نوری و یا منابع نوری که شدت کافی برای آغاز فرآیند فتوسنتز در گیاهان را ندارد، اصلی ترین علت بروز مشکل فقر نور در آکواریوم های گیاهی است.

  • چگونه برای آکواریوم خود، سیستم نوردهی مناسبی انتخاب کنیم ؟

همان طور که پیشتر به شما گفتیم، به شما توصیه می کنیم حتما در صورتی که برای اولین بار اقدام به راه اندازی آکواریوم گیاهی می کنید، تجهیزات خود را با مشاوره کارشناسان و از مراکز معتبر تهیه کنید. گیاهان آبزی مختلف، نیازمند طیف و شدت نور متفاوتی هستند. عدم توجه به این موضوع و ناتوانی در تامین نور کافی، قطعا آسیبی جدی به آکواریوم گیاهی شما وارد خواهد کرد. در نتیجه پیش از هر چیز به واکنش گیاهان آبزی ، به شرایط نگهداری شان توجه کنید. در صورتی که هر کدام از نشانه هایی که در بالا به آنها اشاره شد را مشاهده کردید، مجددا و خیلی زود در شرایط نوردهی به گیاهان آبزی خود تجدید نظر کنید. طیف و منابع نوری شما باید گسترده و از رنگ های سفید سرد تا گرم ترین رنگ ها را شامل گردد. ضمنا به خاطر داشته باشید تجهیزات نوردهی با گذشت زمان، توان و استاندارد اولیه خود را از دست می دهند. پس به ویژه در مورد لامپ های فلورسنت، تعویض دوره ای و تقریبا سالیانه­ی آنها، به شدت توصیه می شود.

از شما دعوت می کنیم مقالات پیشین ما در رابطه با مشکلات رایج آکواریوم های فاقد سطح اکسیژن ، دی اکسید کربن کافی و مواد معدنی را مطالعه بفرمایید. در مقالات بعدی به موضوعات دیگری از سرفصل های اثرگذار در نگهداری و پرورش گیاهان آبزی خواهیم پرداخت که، رعایت آنها تاثیر بسزائی در کیفیت و سلامت آکواریوم شما خواهد داشت. برخی از این موارد شامل تاثیر بستر مناسب و دمای آکواریوم در رشد و سلامت گیاهان آبزی است.

 

در این سری مقالات قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین مشکلات آکواریوم های گیاهی و گیاهان آبزی آشنا کنیم. به علاقه مندان دنیای زیبای گیاهان آبزی توصیه می کنیم، در صورتی که تجربه کافی در راه اندازی و نگهداری آکواریوم های گیاهی ندارند، این سری مقالات را حتما مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *