گیاهان آبزی, مقاله

مشکلات رایج گیاهان آکواریومی و راهکارهای درمان (بخش ششم)

در پنج مقاله ­ی قبل شما را با علت های بروز، نشانه ها و روش های درمان گیاهان آکواریومی در صورت فقدان و یا مازاد مواد حیاتی آنها آشنا کردیم. در این مقاله هم به رسم مقالات پیشین در رابطه با برخی دیگر از آسیب های یک آکواریوم گیاهی که ممکن است بر اثر کمبود سایر فاکتورهای اساسی در نگهداری از آکواریوم گیاهی ایجاد شود، خواهیم پرداخت.

آگاهی شما به این نشانه ها و روش های درمان، قطعا پرورش گیاهان آبزی و ماهیان را برای شما جذاب تر، کم هزینه تر و لذت بخش تر می کند. در صورتی که با فاکتورهای حیاتی سلامت اکوسیستم آکواریوم تان آشنا باشید، گیاهان آبزی و ماهیان شما، کمتر دچار این مشکلات رایج شده و با درمان سریع، از شیوع آنها جلوگیری خواهید کرد.

در صورتی که دمای محیط آکواریوم گیاهی شما نیز همچون میزان نور آن نا مناسب باشد، گرما و یا سرمای بیش از حد محیط آکواریوم گیاهی نیز می تواند آسیب هایی جدی به چرخه حیاتی این گیاهان زیبا وارد نمایند.

علل، نشانه ها و راهکارهای مواجهه با آکواریوم گیاهی با دمای آب نا مناسب

  • برخی از رایج ترین نشانه های دمای آب نا مناسب در آکواریوم گیاهی عبارتند از :

گیاهان آبزی به دمای نا مناسب نیز همچون نور نامناسب، واکنش هایی منفی نشان داده و در صورت تداوم شرایط و عدم توجه به اصلاح آن، در نهایت می تواند به مرگ گیاه آبزی شما منجر گردد.

در صورتی که آب آکواریوم گیاهی شما خیلی سرد باشد، رشد گیاهان به مرور از گیاهان ضعیف تر و در نهایت در گیاهان آبزی با مقاومت بالاتر، متوقف شده و متاسفانه در زمانی کوتاه منجر به از بین رفتن تمامی گیاهان می گردد.

در صورتی که دمای آب آکواریوم گیاهی شما بیش از حدِ استاندارد باشد نیز، گیاهان آبزی واکنش های متفاوتی نشان داده، اما در این شرایط نیز پس از گذشت مدتی زمان، نتیجه همچون سرمای محیط آکواریوم ، می تواند برای گیاهان آبزی کشنده باشد. در شرایطی که دمای آکواریوم گیاهی شما بیش از حد مورد نیاز برای رشد و سلامت گیاهان آبزی باشد، به مرور زمان، برگ های گیاهان آبزی شما کاهش یافته و دچار ریزش و آسیب می گردند. از اولین نشانه های دمای بالای آب آکواریوم، ایجاد فاصله­ی غیر طبیعی بین برگ ها بر روی شاخه است. در صورتی که هر کدام از این علائم را در آکواریوم گیاهی خود مشاهده کردید، می بایست بلافاصله در روش های گرم کردن و یا خنک کردن آکواریوم گیاهی خود تجدید نظر نمایید.

  • اصلی ترین علت بروز مشکل دمای نا مناسب آکواریوم گیاهی چیست ؟

به علت شرایط متفاوتی که برای گیاهان و جانوران موجود در آکواریوم ایجاد شده است، آنها برای ادامه­ی حیات، نیازمند تجهیزاتی می باشند که بتواند شرایط محیط زندگی شان ( آکواریوم ) را در نزدیک ترین شرایط طبیعی نگاه دارد. گیاهان و ماهیان آکواریومی در شرایط طبیعی در اکوسیستمی قرار می گیرند که نور و دمای محیط آن تا حد قابل قبولی، پایدار بوده است. اصلی ترین مسئولیت صاحب یک آکواریوم ، نزدیک تر کردن شرایط نگهداری آنها به شرایط طبیعی است، و این موضوع اصلی ترین دلیل استفاده از تجهیزات آکواریومی همچون بخاری یا کولر است. دقیقا به همان علت که نور محیط آکواریوم برای رشد و نمو گیاهان آبزی مناسب نیست و ما در نهایت چاره ای جز استفاده از نورهای مصنوعی نداریم؛ جهت دست یابی به دمای مناسب نیز، ناگزیر به استفاده از بخاری یا کولر هستیم.

در جهت بهره مندی از یک آکواریوم با اکوسیستم سلامت و پایدار و همچنین برای جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان، به شدت به شما توصیه می کنیم همچون تجهیزات نوردهی آکواریوم ، می بایست برای حفظ دمای پایدار آکواریوم ( دمایی که متناسب با تراکم و تنوع گیاهان آبزی شما باشد ) از تجهیزات کمکی استفاده کنید. در نتیجه  شما می بایست به هنگام راه اندازی یک آکواریوم گیاهی از همان ابتدای کار با انتخاب صحیح وسایل گرمایشی و سرمایشی آکواریوم ، خیال خود را از سلامت گیاهان آبزی راحت کنید.

  • چگونه دمای مناسب را به آکواریوم گیاهی خود باز گردانید ؟

متاسفانه بسیاری از صاحبین آکواریوم و به ویژه افراد آماتور در این حرفه، در هنگام راه اندازی آکواریوم گیاهی خود، توجه کافی به انتخاب تجهیزات گرمایشی و سرمایشی نداشته و یا از تجهیزات نا مناسب با توجه به تنوع و تراکم گیاهان آبزی آکواریوم استفاده می کنند. همین بی توجهی ساده، تفاوت ها بین یک آکواریوم شاداب و سالم و یک آکواریوم بی روح و بیمار را رقم می زند. تنها راه رسیدن به دمای مناسب، قطعا و بدون شک، ایجاد دمای مناسب در آکواریوم گیاهی با توجه به نیازهای دمایی گیاهان آبزی است. همان طور که بارها تاکید کرده ایم، برای جلوگیری از این مشکل نیز شما می بایست حداقل در ابتدای کار از کارشناسان متبحر این حرفه حمایت بگیرید.

از شما دعوت می کنیم مقالات پیشین ما در رابطه با مشکلات رایج آکواریوم های فاقد سطح اکسیژن ، دی اکسید کربن کافی ، مواد معدنی و نور را مطالعه بفرمایید. در مقالات بعدی به موضوعات دیگری از سرفصل های اثرگذار در نگهداری و پرورش گیاهان آبزی خواهیم پرداخت که، رعایت آنها تاثیر بسزائی در کیفیت و سلامت آکواریوم شما خواهد داشت. برخی از این موارد شامل تاثیر بستر مناسب آکواریوم در رشد و سلامت گیاهان آبزی است.

 

در این سری مقالات قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین مشکلات آکواریوم های گیاهی و گیاهان آبزی آشنا کنیم. به علاقه مندان دنیای زیبای گیاهان آبزی توصیه می کنیم، در صورتی که تجربه کافی در راه اندازی و نگهداری آکواریوم های گیاهی ندارند، این سری مقالات را حتما مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *