مقاله

مشکلات رایج گیاهان آکواریومی و راهکارهای درمان گیاهان آکواریومی (بخش اول)

مقدمه : در این مقاله و چند مقاله­ی بعدی، قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین بیماری ها و مشکلات گیاهان آکواریومی و همچنین چند راهکار ساده جهت درمان گیاهان آکواریومی آشنا کنیم.

گیاهان آکواریومی نیز همچون هر اکوسیستم و موجود زنده دیگری، نیازمند شرایطی پایدار و سالم جهت رشد می باشند. آنها نیز در صورت فقدان یا کمبود یکی از فاکتورهای حیاتی خود، شروع به ابراز این مشکل با نشان دادن علائمی ظاهری و فیزیکی می کنند. از رایج ترین مشکلات گیاهان آکواریومی می توان به فقر یا افزایش بیش از حد دی اکسید کربن، فقر یا افزایش اکسیژن آب و همچنین برخی دیگر از املاح معدنی همچون آهن، پتاسیم و منیزیوم اشاره کرد.

اساسا اگر شما نور و دمای مناسبی را برای آکواریوم خود فراهم نمایید، از بروز برخی از بیماری ها و آسیب های رایج در گیاهان آکواریومی جلوگیری کرده اید. در کنار این دو موضوع حیاتی اما، توجه به سختی و PH مناسب هر گیاه نیز اهمیت ویژه ای دارد. ضمنا شما به عنوان صاحب آکواریوم باید خیالتان از تغذیه ی گیاهان آبزی نیز راحت باشد. یکی از اصلی ترین دلایل بروز و در عین حال درمان گیاهان آکواریومی ، توجه به تغذیه آنها با مواد مغذی میکرو و مایکرو است. فقر مواد معدنی ، گیاهان آبزی شما را در برابر بیماری های گیاهان آبزی، آسیب پذیرتر می کند. همان طور که در این سری مقالات مشاهده خواهید کرد، بسیاری از مشکلات و بیماری های گیاهان آبزی به علت کمبود یکی از عنصرهای حیاتی ( مواد معدنی ) مورد نیاز گیاه به وجود می آید. در انتها لازم به یادآوری است که دی اکسید کربن و اکسیژن کافی، دو فاکتور حیاتی در سلامت گیاهان آبزی شما هستند. کمبود و یا وجود بیش از حد هر کدام از این دو ماده حیاتی می تواند، موجب بروز آسیب های جدی در آکواریوم گیاهی شما گردد.

در این مقاله ما به علائم، علت ها و روش های درمان فقر اکسیژن می پردازیم.

کمبود اکسیژن

بروز مشکل کمبود اکسیژن بویژه در آکواریوم های گیاهی، می تواند در مدتی کوتاه، آسیب های جدی به اکوسیستم آکواریوم شما وارد کند. یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که از همان ابتدای راه اندازی هر نوع آکواریومی باید به آن توجه کنید، اکسیژن رسانی منظم، پایدار و استاندارد به گیاهان و ماهیان است. در کنار این موضوع توجه داشته باشید، همچون دی اکسید کربن، اکسیژن مازاد می تواند اکوسیستم آکواریوم شما را بر هم زده و حتی در برخی از مواقع گیاهان و ماهی های شما را دچار بیماری و آسیب های خطرناکی کند.

نشانه های کمبود اکسیژن در یک آکواریوم گیاهی و یا عادی

  • بی قراری ماهی های آکواریوم شما می تواند اولین و عینی ترین نشانه کمبود اکسیژن در فضای آکواریوم باشد. قطعا به این موضوع آگاه هستید، زمانی که گیاهان آبزی را به آکواریوم خود می افزایید، اکوسیستم آن را پیچیده تر می کنید. پس بلافاصله پس از مشاهده بی قراری ماهی های خود در آکواریوم، ابتدا از سطح استاندارد اکسیژن آکواریوم اطمینان حاصل کنید. زیرا افزودن گیاهان آبزی به آکواریوم قطعا شرایط اکوسیستمی جدیدی به وجود می آورد؛ پس سعی کنید همیشه به رفتار ماهیان خود توجه داشته باشید.
  • کمبود اکسیژن در محیط آکواریوم می تواند در نقطه مقابل، باعث بی تحرکی و بی حالی ماهیان شما بشود. ضمنا با بروز این مشکل، برخی از ماهی ها جهت دریافت اکسیژن بیشتر به سطح آب می آیند؛ که این موضوع نیز از دیگر علائم رایج در آکواریوم هایی با سطح اکسیژن پایین است.
  • پس از بی قراری ماهی ها، وضعیت ظاهری تانک آکواریوم شما، یکی دیگر از بهترین راهنماها در جهت اعلام خطر بروز یک مشکل در آکواریوم است. با کاهش سطح اکسیژن آکواریوم، گیاهان آبزی شما به مرور شکل ظاهری استاندارد خود را از دست داده و بروز جلبک های فراوان در گوشه و کنار آکواریوم مشاهده می شود.

علت به وجود آمدن فقر اکسیژن در آکواریوم گیاهی چیست؟

  • گیاهان آبزی می توانند بهترین و استانداردترین سطح اکسیژن یک آکواریوم را فراهم نمایند. اما آنها برای قبول این وظیفه نیاز دارند تا به خوبی تغذیه شوند. اگر گیاهان شما نتوانند مواد مغذی خود را از آب و یا بستر آکواریوم دریافت نمایند، طبیعتا عمل فتوسنتز و تولید اکسیژن دچار اختلال خواهد شد.
  • نور مناسب ، اصلی ترین نیاز تمامی گیاهان و البته گیاهان آبزی است. همچنین نور، موثرترین فاکتور در تامین فرآیند صحیح فتوسنتز در گیاهان آبزی است. عدم نوردهی مناسب آکواریوم یکی از دلایل اصلی فقر اکسیژن در آکواریوم های گیاهی است.
  • یک کارشناسی حرفه ای دیگر نیز می تواند، بررسی وجود باکتری های هوازی در آکواریوم باشد. در صورت عدم وجود این باکتری ها در آب، فرآیند آزاد سازی اکسیژن اتفاق نمی افتد.
  • نظافت آکواریوم ها به ویژه آکواریوم های گیاهی، کاری سخت و طاقت فرسا است. البته قطعا آشنایی با روش های صحیح آن می تواند این چالش را آسانتر کند. تمیز بودن آکواریوم شما، نقشی حیاتی در سلامت گیاهان آبزی دارد. انباشته شدن بیش از حد آب آکواریوم از فضولات، یکی دیگر از دلایل عدم تولید اکسیژن کافی و بروز مشکل فقر اکسیژن در اکوسیستم گیاهان آبزی شما است.

چگونه فقر اکسیژن آکواریوم گیاهی خود را بر طرف نمایم؟

  • در ابتدا به ساده ترین فاکتورها توجه کنید. به طور مثال، رعایت نسبت و چگالی ماهی ها به گنجایش تانک آکواریوم.
  • بازنگری دقیق در میزان و حجم نور آکواریوم نیز می تواند به سادگی، مشکل کمبود اکسیژن را بر طرف نماید.
  • تعویض دوره ای فیلترهای آکواریوم شما به ویژه در هنگامی که از گیاهان آبزی نیز در آن بهره می برید، اهمیت بسزائی دارد.
  • حتما در برنامه محافظت و نگهداری از آکواریوم گیاهی خود به خاطر داشته باشید، که در زمان های مقرر و منظم از صحت عملکرد و تمیزی فیلترها اطمینان حاصل کرده باشید.
  • به سرعت فضولات ماهی ها را از آکواریوم خارج کنید. بلافاصله پس از تمیز کردن آکواریوم از هر گونه آلودگی و به ویژه فضولات ماهیان، تاثیرات آنی آن را در شادابی گیاهان و همچنین ماهیان آکواریوم خود مشاهده خواهید کرد.
  • به عنوان آخرین راهکار، شما می توانید با استفاده از سنگ هوا ، برای مدت کوتاهی و به صورت اورژانسی، به آکواریوم خود اکسیژن رسانی کنید.

در این سری مقالات قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین مشکلات آکواریوم های گیاهی و گیاهان آبزی آشنا کنیم. به علاقه مندان دنیای زیبای گیاهان آبزی توصیه می کنیم، در صورتی که تجربه کافی در راه اندازی و نگهداری آکواریوم های گیاهی ندارند، این سری مقالات را حتما مطالعه کنند.

در مقالات بعدی به موضوعاتی همچون فقر دی اکسید کربن و نشانه های آن و همچنین تاثیر عدم وجود سطح کافی از برخی از مواد معدنی مورد نیاز اکوسیستم آکواریوم شما، همچون پتاسیم، آهن و منیزیوم خواهیم پرداخت. ضمنا در ادامه، مقالاتی نیز در رابطه با تاثیرات نور و دمای نامناسب و راهکارهای رفع آن برای شما تهیه کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *