مقاله

معرفی اکواریوم پلنت

 

دنیای زیرآب و اسرار جالب آن همیشه مورد توجه انسان بوده و برخی از دانشمندان زیست شناسی عمرخود را وقف آن نموده اند. اشتغال با دنیای زیرآب آرامش بخش و پرتنوع است و امروزه گرایش چشم گیری نسبت به آن به چشم می خورد. زندگی ماشینی امروز فاصله انسان با طبیعت را بطور محسوسی افزایش داده و بدون آن که خود متوجه باشیم، در اثرعدم استفاده ازلذات و امکانات طبیعت پیوسته دچار خستگی روحی و اعصاب هستیم. باتوجه به این کمبودها اگر برخوردی با گیاهان و یا جانوران داشته باشیم، ناخودآگاه به سوی آنها جلب شده و ممکن است ساعتها سرگرم آنها بشویم.

دربین علاقمندان به آکواریوم به ویژه درسالهای اخیر همه گونه اشخاصی واز هر طبقه ای اعم از دانشجو، اهل علم، صنعتگر، کارگر، کشاورز، کارمند و غیره را می توان یافت که با عشق و علاقه خاصی اوقات فراغت خودرا صرف نگهداری و مطالعه روی موجودات آبی مبذول می دارند. آکواریوم ها برای اتاق انتظار پزشکان نیزبسیار مناسبند، چه چیزی می تواند زیباتر وسرگرم کننده تر ازیک آکواریوم برای بیماران منتظرنوبت باشد. امروزه بیشتردکترها عقیده دارند که نصب آکواریوم در اتاق انتظار، اثرفراوانی در آسایش و استراحت بیماران منتظرنوبت دارد.نقش این کاردر شهرهای بزرگ و پرترافیک مشخص تر است. طبیعتا بیماری که آرامترو راحت تراست بهترمی تواند ناراحتی خودرا با دکترش در میان بگذارد.

درمدارس، ساعت درس زیست شناسی، وجود آکواریوم به معلم امکان می دهد تا موجود زنده را برای دانش پژوهان توضیح دهد وشرایطی که نزدیک به طبیعت است را بهتربررسی و راهنمایی کند. درموسسات علمی که مطالبی ازقبیل جنین شناسی، فیزیولوژی، ماهی شناسی و هیدرولوژی مورد بررسی قرارمی گیرد وجود آکواریوم لازم است. آکواریوم ساده ترین و بهترین وسیله تعمیم علوم زیست شناسی( بیولوژی) درمیان توده مردم است. گیاهان گوناگون سبز آبزی که درمقابل نور خورشید و یا نور مصنوعی ازحبابهای هوایی درخشنده پوشیده و آرایش یافته اند باطراوت خاص خود به حدی زیبا هستند، که ازدیدنشان هرگز چشمان ما سیر نمی شود. منظره زیبای نوارهای دراز گیاه والیس نریا(Vallisneria) که ازقعر آکواریوم سرکشیده است و سطح آب را فرشی زمردین می گستراند. دسته های ایزولیپیس(Isolepis) که مانند رشته های نخ سبز طول جدار آکواریوم را زینت می بخشد. شاخه های سراتوپتریس (Ceratopteris) و ریکسیا (Riccia) که همچون قالی مخمل فام به نظر می رسد، همه و همه اینها واقعا تماشایی و لذت بخش است.

آکواریوم(Aquarium) کلمه ای است، یونانی که از کلمه لاتین آکوا به معنای آب که به مخازن آب اعم از ظروف شیشه ای تا حوض های بزرگ که برای نگهداری و تکثیروپرورش حیوانات و گیاهان آبزی است، اطلاق می گردد. همچنین مختص بررسی نحوه زندگی و تکامل موجودات آبزی است. تغییرات شیمیایی که درآب آکواریوم به وجود می آید، مشکل عمده ای است که ارتباط مستقیم بین گیاهان و ماهیها دارد. آب که به طور دائم به وسیله مواد دفعی و سمی ماهیها آلوده می شود بایستی همواره به طریق مناسبی تمیزو پاکیزه نگه داشته شود، ازسوی دیگرگیاهان درجذب این مواد و تولید اکسیژن درهنگام روز اثرات چشمگیری دارند، بنابراین گیاهان می توانند عامل موثری درتثبیت شرایط داخلی آکواریوم به حساب آیند. گیاهان داخل آکواریوم هم برای زیبایی و هم جهت انجام برخی ازفعل وانفعالات زیستی به کار می روند. گیاهان درمجاورت نورتولید اکسیژن کرده و گاز کربنیک محلول درآب را جذب می نمایند. این عمل برای ماهیها و آکواریوم ها اهمیت فوق العاده ای دارد. دراین سایت که بیشتراطلاعات آن برگرفته از کتاب گیاهان آکواریومی گرمسیری، ترجمه آقای مهندس عباس حسنی نیا می باشد، سعی شده است مطالب ارزنده ای در مورد گیاهان آبزی گرمسیری(آکواریومی) ازلحاظ طبقه بندی(خانواده، گونه) درحدود 155 گونه از 37 خانواده، پراکنش، رشد (ارتفاع، پهنا)، تحمل سختی و PH و دما، نیازهای نوری، شرایط نگهداری و غیره… عنوان گردد.هدف  از بوجودآوردن این سایت راهنمایی علاقمندان به آکواریوم برای نگهداری صحیح گیاهان آبزی در آکواریوم است و مهمترازهمه بایستی به تزئین داخلی آکواریوم توجه خاصی شود. سنگهای زیبا و شن و شاخه های خشک درختها که مناسب آکواریوم باشد، بایستی انتخاب گردند و گیاهان طبیعی به مقدارکافی و در جاهای مناسب کاشته شوند، درهر حال آکواریوم بایستی طوری باشد که، نه تنها انسان ازدیدن آن لذت برده بلکه ماهیها و گیاهان نیزازآن بهره مند گردند. شایان ذکراست علیرغم تلاشهای به عمل آمده این سایت نیزخالی ازاشکال نخواهد بود، لذا ازتمامی عزیزان پیشاپیش به دلیل وجود اشتباهات احتمالی پوزش طلبیده، و ازتمامی آنها که به نحوی می توانند ارائه طریق کنند، تقاضا دارم تا ما را از نارسائیهای موجود آگاه سازند.

منبع: گروه مترجمی نوین آبزیان ستاره آسیا- www.irplant.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *