سختی آب (GH), مقاله

سختی آب (GH) بخش دوم

از نظر افراد خانه دار، آب سخت روی ظروف نقره، ظروف شیشه ای و وسایل آشپزخانه آثاری باقی می گذارد و در لوله ها و شیر ها ته نشین می شود و کار شستشوی لباس ها را دشوار می سازد. افراد بسیاری که درمناطقی که دارای سختی آب می باشد زندگی می کنند ازسیستم تصفیه آب استفاده می کنند. این دستگاه ها معمولاً کربنات کلسیم موجود در آب شیر را با کلرید سدیم جایگزین می کنند، اگر چه در بعضی واحدها به جای این ماده از کلرید پتاسیم استفاده می شود.

مساله ای که در مورد جایگزین شدن یک ملکول با یک ملکول دیگر رخ می دهد این است که علیرغم اینکه میزان کلسیم و منیزیم کاهش پیدا می کند، میزان سدیم با همان مقدار افزایش پیدا می کند. بسیاری از گیاهان نمی توانند در آبی که مقادیر بالایی از سدیم را در خود دارد زنده بمانند، و ماهی هایی که در آبی سبک به راحتی زندگی می کنند، در آبی که دارای مقادیر زیادی سدیم است بیشتر دچار مشکل می شوند تا اینکه بخواهند در آبی با سطوح بالایی از کلسیم ادامه ی حیات دهند. چیزی که برای زندگی ماهی مهم است، مجموع جامدات محلول در آب است که، زمانی که ملکولی به ملکولی دیگرتبدیل می شود، تغییری نمی کند.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب دارای سختی زیادی می باشد و از یک سیستم تصفیه آب خانگی استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که یک راه میانبر (فیلتر) برای تصفیه آب دارید، و بعد از آب تصفیه نشده لوله کشی برای آکواریوم خود استفاده کنید. مطمئن باشید که ماهی ها و گیاهانتان از این بابت از شما تشکر خواهند کرد. گیاهان برای رشد مناسب نیاز به میزان مشخصی کلسیم و منیزیم دارند. درجه سختی آب بهتر است بین 50 تا 150 میلی گرم بر لیتر باشد. اگر سختی آب شما کمتر از 50 میلی گرم بر لیتر باشد، می توانید با افزودن کمی کلسیم کربنات به آکواریوم خود این میزان را افزایش دهید.

منبع: کتاب Sunken Gardens/ مولف: کارن آ. راندال/ Karen A. Randall

یک پاسخ به “2”

  1. محمد گفت:

    سلام کلسیم کربنات رو چطور اضافه کنیم
    چطوره ماده ای هست آیا پودره یا مایع گازه یا جامد؟؟؟ چطوری باید تهیه کنیم چطور باید استفاده کنیم..
    هیچ توضیحی ندادید

    1. admin1 گفت:

      سلام لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبانی تماس حاصل بفرمایید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *