مقاله

گیاه گشنیزی مادر

مقدمه

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از گیاهان آبزی که برای آکواریوم شما میتواند انتخاب مناسبی باشد آشنا سازیم.

همان طور که میدانید گیاهان آبزی همانند درختان در طبیعت عمل میکنند و سلامتی محیط آکواریوم شما را حفظ کرده و به زیباسازی آن کمک می کنند .به صورت کلی این گیاهان نقش بسیار مهمی در در تعادل و پایداری اکوسیستم یک آکواریوم ایفا می کنند .

گیاهی که در این مقاله به آن پرداختیم به نام گشنیزی مادرHydrocotyle sibthorpioides” نام دارد .

این گیاه سبز رنگ از خانواده ” Araliaceae” می باشد .

مشخصات ظاهری گیاه آبزی گشنیزی مادر

گیاه گشنیزی مادر (هیدروکوتایل ) در مناطق مرطوب و بعضی اوقات در چمنزارهایی که دارای آب مناسب هستند رشد می کند.

گیاهی خزنده با رشد متوسط که بومی مناطق استوایی آسیا و آفریقا است که در بسیاری از آب و هوای گرم جهان معرفی شده است. گیاه گشنیزی مادر بسیار سازگار است و می تواند در خشکی ومحیط و خاک های مرطوب نیز رشد کند.

 این گیاه یک علف هرز تهاجمی در چمنزارها ، مناطق باتلاقی و در سواحل رودخانه های کوچک در بسیاری از مناطق به حساب می آید . در تجارت ، اغلب تحت عنوان “Hydrocotyle maritima” فروخته می شود. برگ های گیاه گشنیزی مادر بسیار شبیه به گیاه قدح مریم برزیلی است و ممکن است این دو گیاه را با هم اشتباه بگیرند .  اما در نظر داشته باشید که برگ های گشنیزی کوچک تر است و عرض آن به یک یا دو سانتی متر می رسد .رنگ برگ ها سبز روشن است و براق می باشند .

آکواریوم گیاه گشنیزی مادر  چگونه  باید باشد ؟

گشنیزی مادر(هیدروکوتایل )  در آکواریوم ، یک گیاه پر طرفدار و دارای رشد چشمگیر است.

 برای رشد سالم و رسیدن به حداکثر اندازه ی آن ، به نور زیادی نیاز دارد. هم چنین دقت کنید که برای کشت موفقیت آمیز آن ، تزریق CO2 نیز ضروری است (20 الی 30 میلی گرم در لیتر) . همچنین تهیه منظم نیترات ، فسفات ، آهن و ریز مغذی ها نیز برای رشد بهتر گیاه نیاز است. سطح فسفات زیاد به جلوگیری از تشکیل لکه های جلبک بر روی برگ ها کمک زیادی می کند

نکته ی حایز اهمیت این است که این گیاه آبزی را نمی توان در آکواریوم هایی با نور کم و بدون کشت کرد زیرا باعث پوسیدگی  و خراب شدن گیاه می شود. گیاه گشنیزی مادر برای آکواریوم هایی بسیار روشن و  دارای CO2 و مواد مغذی فراوان بسیار مناسب است و  رشد بسیار سریع و خوبی خواهند داشت .

شرایط نگه داری از گیاه آبزی گشنیزی مادر

روشنایی : نور زیاد
دمای قابل تحمل:  10 الی 30 درجه سانتی گراد
دمای مطلوب : 20 تا 28 درجه سانتی گراد
pH  آب : 5 الی 7
مقدار دی اکسید کربن : 20 الی 40 میلی گرم در لیتر
مقدار نیترات : 10 الی 50 میلی گرم در لیتر
مقدار فسفات : 0.1  تا 3 میلی گرم در لیتر
مقدار پتاسیم : 5 تا 30 میلی گرم در لیتر
مقدار آهن :  0.01 تا 0.5 میلی گرم در لیتر
میزان رشد: متوسط
تکثیر: قلمه زدن و ریشه های رونده

گیاه گشنیزی مادر ( هیدروکوتایل)  برای کشت در مناطق باز و استخر ها نیز مناسب است . به راحتی در مناطق مرطوب از جمله چمنزارها پخش می شود و پوشش زمینی را فراهم می کند. مرطوب بودن خاک هایی که در حاشیه رودخانه ها یا مناطق مرطوب در جنگل ها وجود دارد ، رشد و تکثیر آن ها را فراهم می سازد .
تکثیر گشنیزی مادر
تکثیر گیاه گشنیزی مادر به هیچ وجه کار دشواری نیست ، زیرا شاخه های جانبی زیادی دارد ، که می توان آن ها را قطع کرد و دوباره کاشت  . شما میتوانید در ماه های گرم سال این گیاه را قلمه بزنید و برای آکواریوم خود آن را تکثیر دهید .گیاه گشنیزی در شرایط مناسب تا بالای خط آب نیز  رشد میکند در این وضعیت احتمالا گل های کوچک و سفید رنگی بر روی آب ظاهر می شوند و گشنیزی مادر گیاهی است که گل دهی دارد .
همچنین می توان به عنوان گیاهی بر روی خاک معتدل مرطوب کاشت و بدون هیچ گونه مشکلی بلکه به مانند علفهای هرز رشد می کنند .این گیاه برای تراریوم های شیشه ای نیز کاربرد دارند و فقط باید خاک آن را همواره مرطوب نگه دارید و نور مناسبی داشته باشد

محل قرار گیری گیاه در آکواریوم

گشنیزی مادر گیاهی فوق العاده برای قرار گرفتن در پیش زمینه  و وسط آکواریوم شما است. رنگ سبز خاص آن باعث شده تا زیبایی متفاوتی با سایر گیاهان پیش زمینه ایجاد کند. این گیاه می تواند کاملاً متراکم و به سمت بالا رشد کند ، و این امر باعث می شود پیرایش منظم برای حفظ فرم زیبای آن لازم باشد.

هنگام کاشت ، کافی است چند شاخه را در وسط ناحیه ای که می خواهید رشد کند ، قرار دهید پس از کاشت ، این گیاه آبزی برای مدتی به آرامی رشد می کند ، اما پس از مدتی رشد آن سرعت می یابد و ممکن است گیاه در فواصل منظم نیاز به پیرایش داشته باشد تا گیاهان اطراف آن دچار مشکل نشوند و فضای کافی وجود داشته باشد.

آیا گیاه گشنیزی مادر برای آکواریوم شما مناسب است ؟

گیاه هیدروکوتایل را میتوان در آکواریوم هایی که نور مناسب و مواد مغذی دارند قرار داد . این گیاهان به صورت شناور نیز در آب قرار میگیرند و حتما نیازی به کاشت نیست .

در نظر داشته باشید که در صورتی که شرایط مساعد باشد رشد مناسبی خواهند داشت و به زیبا شدن محیط آکواریوم بسیار کمک می کنند . در صورتی که تا سطح آب رشد کنند بر روی آب گل های سفید رنگ و زیبایی رشد میکند . پس میتواند انتخاب بسیار مناسبی برای آکواریوم شما باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *