مقاله

سرخس آبی (واتر اسپریت )

سرخس آبی (واتر اسپریت )

مقدمه

همان طور که می دانید در مقالات معرفی گیاهان آبزی ، در هر مقاله یک گیاه آبزی را بررسی کردیم تا خواننده با آگاهی کامل نسبت به حفظ و نگه داری این گیاهان اقدام کند چون در آکواریوم شما وجود گیاهان آبزی حس تازگی و طراوت را ایجاد میکند و رنگ و لعاب منحصر به فردی به آن می بخشد .

در این مقاله می خواهیم یکی از رایج ترین گیاهان آبزی را به نام واتر اسپریت که به نام سرخس آبی یا شبه آب نیز شناخته می شود ، معرفی کنیم .شما این گیاه را میتوانید به صورت شناور یا کاشته در آکواریوم آب شیرین خود جای دهید و هم چنین این گیاه مکان مناسبی برای تخم گذاری ماهیان شما را فراهم میکند . با خواندن این مقاله هر آنچه که باید درباره واتر اسپریت بدانید را خواهیم گفت .

معرفی واتر اسپریت

سرخس آبی (واتر اسپریت) با رنگ سبز روشن آکواریوم شما را سرسبز و زیبا می کند و یک انتخاب مناسب برای اکواریوم های آب شیرین محسوب می شود .

مورد دیگری که در مورد این گیاهان کوچک جالب توجه است این است که آنها در تحقیقات ژنتیکی و مطالعات مورد استفاده قرار گرفته اند . آنها به دلیل آنکه دوره جوانه زنی کوتاهی دارند، دانشمندان را قادر می سازد تا نتایج آزمایش هایی را که می خواهند انجام دهند را به کمک آن ها مشاهده کنند.

استفاده از این گیاه برای آوردن رنگ به آکواریوم خود و همچنین ایجاد سایه در آن مناسب است و باعث می شود شما مداوم نیاز به تمیز کردن آکواریوم خود نداشته باشید و ماهیان آسوده زندگی کنند.

سایه ای که این گیاه فراهم می کند برای جلوگیری از رشد جلبک ها بسیار مهم است و  تمیز کردن کمتر برای شما در دراز مدت را رقم میزند .

واتر اسپریت ساقه ای به رنگ سبز تیره دارد و برگ های باریک آن با رشد گسترده با هم پوشانی ساقه ،ظاهر زیبایی را ایجاد می کنند.هم چنین این گیاه ریشه های طولانی دارد و این نکته ای است که برای سالم بودن گیاه باید در نظر گرفته شود .

نکاتی هنگام خرید سرخس آبی

این گیاه به صورت عامیانه نام های گوناگونی دارد شما هنگام خرید نام لاتین گیاه که Water Sprite هست را به فروشنده اعلام کنید.

مهمترین چیزی که باید بدانید این است که یک گیاه سالم را خریداری کنید. هیچ چیز بدتر از خرید یک گیاه بیمار ، که پس چند روز میمیرد نیست .

اطمینان حاصل کنید که فقط گیاهان سبز رنگ را خریداری می کنید.یک نشانه خوب برای سالم بودن گیاه رنگ آن می باشد.

برگ های سرخس باید به صورت متعدد بدون هیچ سوراخ، اشک و یا برش باشد. ساقه گیاه ممکن است کمی تیره تر باشد و این کاملا طبیعی است. شما همچنین باید بررسی کنید که ریشه گیاه طولانی و متعدد باشد.

برای سرخس آبی شرایط آکواریوم به چه صورت باشد ؟

واتر اسپریت  بومی تالاب ها و باتلاق است ، به این معنی که آنها معمولا همه جا می توانند رشد کنند . با توجه به سرعت رشد آنها، می توان آنها را در آب های متوسط ​​عمیق یافت. در طبیعت، چون حرکت آب کم است،  به راحتی برگ های ظریف خود را اضافه می کند. آنها در مناطقی با نور زیاد رشد سریع تری دارند

برای تکثیر سرخس آبی، اطمینان حاصل کنید که گیاه خود را از جریان مستقیم آب  دور نگه دارید. این گیاه ظریف است و جریان مستقیم می تواند باعث آسیب شود.

پارامترهایی که آب آکواریوم باید داشته باشد :

  • درجه حرارت آب: 20 الی 28 درجه سانتی گراد
  • pH آب :6 الی 7.5
  • جریان و جنبش آب کم باشد .

اگر اندازه سرخس آبی بزرگ شود  ، مهم است که برخی از ساقه های بیرونی را هرس کنید. اطمینان حاصل کنید که شما ساقه اصلی را برش نمی دهید (آنها مستقیما از ریشه ها خارج می شود)، اگر ساقه ی اصلی گیاه را ببرید به گیاه آسیب می رساند و ممکن است باعث مرگ آن شود.

همچنین در نظر داشته باشید که ساقه های بریده شده شما باید از آکواریوم برداشته شود. اگر نه، آنها شروع به تشکیل ریشه و رشد به یک گیاه جدید میکند .

این گیاهان به سرعت رشد می کنند و به مواد مغذی نیاز دارند. هنگامی که سرخس آبی را برای اولین بار در آکواریوم خود قرار می دهید حتی ممکن است کمبود مواد مغذی را به دلیل مصرف زیاد نیتروژن، فسفر و پتاسیم ایجاد کنند.

واتر اسپریت را می توانید هم به صورت شناور هم کاشته در آکواریوم خود قرار دهید .

یکی از مزیت های مهم این گیاه ایجاد سایه است که باعث می شود ماهیان در آن احساس خوبی داشته باشند و از رشد جلبک ها نیز جلوگیری میکند .اکثر ماهیان با این گیاه زندگی مسالمت آمیزی دارند .

آیا سرخس آبی برای اکواریوم شما مناسب است ؟

عدم وجود گیاه در آکواریوم  شما یکی از بزرگترین اشتباهات  است.  قرار دادن گیاه آبزی در آکواریوم باید جز اولویت های شما باشد.

نه تنها این گیاهان زیبایی را به  اکواریوم شما می رسانند، بلکه آنها برای کمک به حفظ سلامت آن نیز بسیار مفید هستند. تمیز کردن آب، تهیه سایه، دادن سرپناه و پنهان کردن ماهی های خجالتی و .. از مزیت های سرخس آبی است .

واتر اسپریت سازگار است و به سرعت رشد می کند. این به این معنی است که مراقبت از آن ها آسان  است و می توانند انتخاب مناسبی باشند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *