گیاهان آبزی, مقاله

ساژیتریا پا کوتاه

مقدمه

در این مقاله میخواهیم شما را با یکی از گیاهان آبزی که آکواریوم شما را زیبا می سازد و فضای آن را تغییر می دهد آشنا کنیم . این گیاه به نام ” ساژیتریا پا کوتاه ” معروف است . که نام لاتین آن ” Dwarf Sagittaria ” می باشد . هم چنین این گیاه به نام ساژیتریا سابولاتا    ” Sagittaria subulata” نیز شناخته می شود .

در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی ها و مراقبت از این گیاه توضیحات لازم را به شما بگوییم تا اگر قصد خرید یا نگه داری آن را دارید با آگاهی کامل و به بهترین شکل از این گیاه زیبا مراقب کنید .

زیستگاه ساژیتریا پا کوتاه

گیاه آبزی ساژیتریا پا کوتاه بومی آمریکای جنوبی است .این گیاه زمانی که شرایط مناسب و ایده آل در آکواریوم شما مهیا باشد، می تواند تا 50 سانتی متر رشد کند.این گیاه از خانواده Alismataceae می باشد .

گاهی اوقات در فضای ایده آل ، ساقه آن به قدری رشد میکند که گل های زیبای سفید رنگی را به سطح آب می رساند و منظره ی بی نهایت زیبایی را بر سطح آب آکواریوم شما ایجاد میکند . گلهای سفید رنگ ساژیتریا  فقط بالای سطح آب پخش میشوند .

این گیاه در طبیعت در رود خانه ها رشد میکند . هم چنین هم در آب های شیرین و هم آب های شور امکان توزیع و رشد آن وجود دارد .

شکل ظاهری ساژیتریا پا کوتاه

ساژیتریا پا کوتاه یک گیاه آبزی چمن دار است که برگ های آن عرضش به 5 میلی متر می رسد.

رنگ برگ های آن سبز روشن است .در آب کم عمق، برگ های کوچک بیضوی و شناور تولید می کند و به دنبال آن گل های سفیدی در سطح آب رشد میکنند. این یک گونه گیاه آبزی سریع رشد می کند که ظرف چند هفته در حدود 5 تا 7 سانتی متر  رشد می کنند.

گونه دیگری از گیاه ساژیتریا برگ های طولانی و باریکی دارند  که در زیر آب رشد میکنند .

مراقبت از ساژیتریا

 این گیاه نسبتا مقاوم و سازگار است و رشد سریعی دارد . این گیاه را می توان برای پوشش کف آکواریوم استفاده کرد ، زمانی که در سطح پایین کاشته شوند برگ های آن ضخیم تر از زمانی است که در آب شناور باشد.

ساژیتریا باید در نقطه ای که برگ های آن خیلی نزدیک بهم هستند و به دنبال نور و فضای بیشتر می باشند .

آب : پارامترهای آب واقعا مسئله ای نیستند زیرا این گیاه به نظر می رسد در هر شرایطی، حتی شرایط آب قلیایی که شرایطی سخت است  عالی است بهترین حالت را در آب متوسط ​​تا سخت دارد و مقدار pH آن در محدوده نسبتا قلیایی به قلیایی است.( PH این گیاه 5 الی 7.5 است)

نور: نیاز به نور متوسط ​​تا شدیدی دارد . روشنایی شدید باعث می شود که ریشه های برگ سرخ مایل به قرمز شود.

دما: دمای رشد مطلوب برای ساژیتریا پا کوتاه از 18 الی 26 درجه سانتیگراد  است، اما می تواند از دمای بسیار پایین تا 29 درجه سانتیگراد نیز مقاومت کند. به نظر می رسد  ساژیتریا به تغییر دما زیاد حساس نیست.

کود: اضافه کردن کود برای رشد سریع تر و بهتر گیاه میتواند مناسب باشد .

بستر: شن و ماسه برای این گیاهان ظریف مناسب است.

تراکم کاشت: 4 الی 5 گیاه برای هر 15 سانتیمتر بسیار کافی و به اندازه است .

انتشار: آنها با ریشه های رونده در اطراف گیاه مادر انتشار می یابند. با استفاده از بستر خوب (غنی از آهن)، CO2 و روشنایی قوی تکثیر می یابند ، این گیاه به سرعت برای پوشش پایین آکواریوم شما رشد می کند.

مشکلات:  اگر شرایط مناسب نباشد (مخصوصا اگر آهن کم باشد)، برگ های ساژیتریا زرد می شوند.

نحوه کاریرد و استفاده از ساژیتریا : در آکواریوم به عنوان گیاه شناور  و یا پوشش پایین آکواریوم استفاده می شود.

آیا ساژیتریا برای آکواریوم شما مناسب است ؟


گیاه سبز رنگ گلداری که رشد سریع و مراقبت آسانی داشته باشد میتواند گزینه مناسبی برای ایجاد یک منظره ی زیبا و خاص برای آکواریوم شما به حساب آید .

ساژیتریا پا کوتاه به سطح آهن حساس است و کمبود آن را با زرد شدن برگ نشان می دهد.

این گونه گیاه آبزی همچنین می تواند با وجود کمبود مواد مغذی در صورت دریافت نور کافی زنده بماند و در کل گیاه سازگار و مقاومی به حساب می آید پس ما برای مبتدیان دنیای آکواریوم این گیاه را پیشنهاد میکنیم چون علاوه بر مقاوم بودن ، رشد سریع و تکثیر راحتی نیز دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *