مقاله

مشکلات رایج گیاهان آکواریومی و راهکارهای درمان (بخش چهارم)

در سه مقاله ­ی قبل شما را با علت های بروز، نشانه ها و روش های درمان گیاهان آکواریومی در صورت فقدان و یا مازاد مواد حیاتی آنها آشنا کردیم. در این مقاله هم به رسم مقالات پیشین در رابطه با برخی دیگر از آسیب های یک آکواریوم گیاهی که ممکن است بر اثر کمبود آهن و یا منیزیوم دچار آنها شود، آشنا می کنیم.

آگاهی شما به این نشانه ها و روش های درمان، قطعا پرورش گیاهان آبزی و ماهیان را برای شما جذاب تر، کم هزینه تر و لذت بخش تر می کند. در صورتی که با فاکتورهای حیاتی سلامت اکوسیستم آکواریوم تان آشنا باشید، گیاهان آبزی و ماهیان شما، کمتر دچار این مشکلات رایج شده و با درمان سریع، از شیوع آنها جلوگیری خواهید کرد.

علل، نشانه ها و برخی از راهکارها در جبران کمبود آهن موجود در آکواریوم گیاهی

  • علائم وجود فقر آهن در آکواریوم گیاهی :

آهن یکی از عناصر حیاتی در رشد و سلامت گیاهان آبزی است. فقر آهن در محیط آکواریوم در گام اول از شادابی و سرعت رشد گیاهان شما کاسته و در بلند مدت با از بین رفتن برگ ها و عناصر حیاتی چرخه­ی فتوسنتز، آکواریوم گیاهی شما به صورت کامل از بین خواهد رفت. فقر آهن در ابتدا خود را در برگ های ضعیف تر به صورت لکه های زرد رنگ نمایش داده و به مرور در سایر برگ ها نیز بروز پیدا می کند. در برخی دیگر از گیاهان آبزی نیز، فقر آهن موجب کمرنگ شدن برگ ها و حالت شیشه ای در آنها می شود. پس از گذشت مدتی، چرخه­ی حیاتی گیاهان آبزی شما به طور جدی دچار مشکل شده و در نتیجه از گیاهان ضعیف تر تا گونه های مقاوم تر، به طور کامل از بین می روند.

  • دلایل پدیده­ی فقر آهن در آکواریوم گیاهی :

در صورتی که پتاسیم و یا فسفات محلول در آب آکواریوم شما در سطحی بسیار پایین یا خیلی بالا باشند، فرآیند جذب آهن در گیاهان آبزی نیز به شدت کاهش می یابد. ما در مقاله قبل به صورت کامل به دلایل و راهکارهای رفع پتاسیم و فسفات مازاد و راهکارهای افزایش یا کاهش آنها پرداخته ایم. اما به طور خلاصه توجه و نظم در کود دهی می تواند از بسیاری مشکلات همچون فقر آهن، پیشگیری کند. ضمنا همان طور که پیشتر گفتیم، کود دهی اشتباه نیز اگر خطرناک تر از عدم کود دهی نباشد، به قدر آن برای گیاهان آبزی مضر است. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم با آگاهی و در جدول زمانبندی منظمی، اقدام به کود دهی آکواریوم گیاهی خود کنید. ضمنا به خاطر داشته باشید، گاها در آکواریوم هایی که دارای کود دهی منظم نیز می باشند، میزان شاخص KH آب بالا رفته که این موضوع علاوه بر افزایش PH آب که بسیار برای اکوسیستم آکواریوم گیاهی شما مضر است؛ آن را نیز دچار فقر آهن می کند.

  • چگونه آکواریوم دارای فقر آهن را درمان کنیم ؟

اولین گام در هنگامی که با مشکل فقر آهن در آکواریوم تان مواجه می شوید، توجه به نوع و روش کود دهی است. برای درمان فقر آهن همچنین می توانید برای دوره ای کوتاه از کود آهن در آب و همچنین بستر آکواریوم گیاهی تان استفاده کنید.

علل، نشانه ها و برخی از راهکارها در جبران کمبود منیزیوم  موجود در آکواریوم گیاهی

پیش از هر چیز از روی تجربه برای شما یک پیشنهاد داریم ” همیشه در هنگام خریداری کود برای آکواریوم های گیاهی، از مشاوره­ی افراد با تجربه استفاده کنید. ” به طور مثال در همین موضوع فقر منیزیوم در آکواریوم گیاهی، در صورتی که شما از کود کامل استفاده کرده باشید، هرگز با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

  • علائم وجود فقر منیزیوم در آکواریوم گیاهی :

تفاوت ظریفی بین مشکلات پیش آمده در بین گیاهان آبزی در هنگام کمبود آهن و منیزیوم وجود دارد. در آکواریوم گیاهی دارای فقر منیزیوم، برگ ها همچون مورد فقر آهن، زرد می شوند. اما تفاوت این جا است که در هنگام فقر منیزیوم، آوندها همچنان سبز باقی مانده اند.

  • دلایل پدیده­ی فقر منیزیوم در آکواریوم گیاهی و روش های درمان این مشکل :

معمولا اصلی ترین بروز فقر منیزیوم در یک آکواریوم گیاهی، کود دهی نا متعادل آهن است. به همین علت به شما توصیه می کنیم، برای این که آکواریوم تان دچار کمبود منیزیوم نشود، علاوه بر این که از کودهای کامل گیاهان آبزی استفاده می کنید، در کود دهی آهن نیز حد تعادل و استاندارد را حفظ نمایید.

همان طور که در این چند مقاله در رابطه با کمبود یا مازاد برخی از مواد معدنی و حیاتی آکواریوم گیاهان آبزی آشنا شدید، به خوبی دریافته اید که کود دهی و توجه به انتخاب صحیح و استاندارد آن تا چه اندازه اهمیت دارد. به شما توصیه می کنیم برای داشتن آکواریومی ایده آل و دارای چرخه­ی اکوسیستمی پایدار و سلامت، به سه رکن اساسی نگهداری از آکواریوم های گیاهی توجهی ویژه داشته باشید :

  • تراکم موجود در فضای تانک آکواریوم شما و ایجاد هارمونی و هماهنگی در تنوع گیاهی و جانوری. ضمنا یک آکواریوم گیاهی سالم و با تراکمی استاندارد، قطعا باید مجهز به تجهیزات معتبر نگهداری از آکواریوم باشد.
  • توجه به کود دهی و تغذیه­ی آکواریوم گیاهان آبزی یا آکواریومی که تنها از ماهیان تشکیل شده است.
  • توجه به دما و میزان نور، وابسته به تنوع گیاهان آبزی شما در آکواریوم گیاهی.

از شما دعوت می کنیم مقالات پیشین ما در رابطه با مشکلات رایج آکواریوم های فاقد سطح اکسیژن ، دی اکسید کربن کافی و مواد معدنی را مطالعه بفرمایید.

 

در این سری مقالات قصد داریم شما را با برخی از رایج ترین مشکلات آکواریوم های گیاهی و گیاهان آبزی آشنا کنیم. به علاقه مندان دنیای زیبای گیاهان آبزی توصیه می کنیم، در صورتی که تجربه کافی در راه اندازی و نگهداری آکواریوم های گیاهی ندارند، این سری مقالات را حتما مطالعه کنند. در مقالات بعدی به موضوعات دیگری از سرفصل های اثرگذار در نگهداری و پرورش گیاهان آبزی خواهیم پرداخت که، رعایت آنها تاثیر بسزائی در کیفیت و سلامت آکواریوم شما خواهد داشت. برخی از این موارد شامل تاثر نور و دمای آکواریوم در رشد و سلامت گیاهان آبزی است.

یک پاسخ به “2”

  1. جعفر گفت:

    سلام وقت بخیر من یه اکواریوم شصت لیتری دارم که روزی سه ساعت Co2بهش میدم و هر روز هم کود اهن داخلش میریزم یه تعداد گل قرمز داشتم که تا قبل از اینکه هرروز بهش کود اهن بدم خیلی سرحال و خوب بودن ولی الان چند روز هست که رنگها از قرمزی درامده و به رنگ قهوه ای کمرنگ تبدیل شده لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم ممنونم

    1. admin1 گفت:

      سلام لطفا” با پشتیبان تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *