باغداری آکواریومی, مقاله

کمبود عناصر در گیاهان آبزی

کمبود عناصر غذایی ممکن است مشکلات بزرگی را در آکواریومهای گیاهی ایجاد کند . گاهی اوقات کمبود یک عنصر غذایی به دلیل میزان زیاد عنصر دیگری در آکواریوم است . مشخص کردن میزان دقیق عناصر غذایی بسیار دشوار است زیرا اندازه گیری انها بسیار مشکل میباشد. بهترین راه برای تشخیص کمبود یک عنصر مطالعه سلامت گیاه است. کمبود عناصر غذایی در خصوصیات گیاهی مختلفی قابل تشخیص است.این ویژگی ها شامل موارد زیر است.رنگ برگها که معمولا در زمان کمبود زرد یا سفید میشوند. شکل برگها که در زمان کمبود عناصر غذایی به حالت تغییر یافته یا کوتوله هستند.ساختار برگها که در زمان کمبود عناصر سوراخ هایی در آنها ایجاد میشود.در بین گیاهان آنهایی که سریعتر رشد میکنندگزینه های خوبی برای  تشخیص کمبود عناصر غذایی هستند. گیاهان سریع رشد ذخیره غذایی زیادی در خود ندارند و در زمان کمبود زودتر از سایر گیاهان علائم کمبود را نشان میدهند.علائم کمبود عناصر غذایی در زیر به تفکیک آمده است.

 

 

فسفات(phosphate)

میزان فسفات باید بین 05/0 تا 5/1 میلی گرم بر لیتر باشد. این عناصر غذایی یکی از مهمترین عناصر غذایی است و در طبیعت در غلظتهای بسیار پایین در حدود 01/0 میلی گرم بر لیتر وجود دارد.منبع اصلی فسفات در آکواریومهای گیاهی غذا و فضولات ماهیان است .زمانی که میزان فسفات از اندازه معمول خود بیشتر شود باعث رشد بسیار زیاد جلبکها میشود. از طرف دیگر جلبکها میزان زیادی فسفات در خود ذخیره میکنند و حتی بعد از کاهش میزان آن به رشد خود ادامه میدهند. در آکواریومهایی که گیاهان زیادی دارد و در مقابل تعداد ماهیان آن کم است احتمال کمبود فسفات وجود دارد. علائم کمبود فسفات زردشدگی برگهای پیر و افتادن زود آنها است . در برخی موارد لکه های سبز جلبکی ممکن است بر روی برگها مشاهده شود . کمبود فسفات بسیار شبیه کمبود نیتروژن است. برای جبران کمبود فسفات میتوان از مکمل های فسفات موجود در بازار استفاده کرد.

 

 

منیزیوم (Magnesium)

میزان مناسب این عنصر در حدود 5-10میلی گرم بر لیتر است. یکی از عناصر مهم برای رشد گیاهان منیزیوم است. علائم کمبود منیزیوم تغییر برگ رگبرگهای تیره به رنگ زرد است . علائم بسیار شبیه علائم کمبود آهن است و ممکن با آن اشتباه گرفته شود .تنها تفاوت آنها این است که در کمبود منیزیوم زردشدگی بین رگبرگها بیشتر از کمبود آهن است . علائم کمبود در برگهای جوان و مسن یکسان است. کمبود منیزیوم باعث توقف رشد گیاه میشود وتا کمبود جبران نشود رشد متوقف مینماید .برای اندازه گیری منیزیوم باید میزان آن به صورت روزانه چک شود. برای جبران منیزیوم باید از ماکرو المنتهای  مکمل موجود در بازار استفاده کرد.

 

کمبود دی اکسید کربن(CO2)

میزان مناسب دی اکسید کربن 20-25 میلی گرم بر لیتر است. دی اکسید مربن یکی از عناصر غذایی مهم و در بسیاری از موارد جزء غذایی محدود کننده رشد است. در یک آکواریوم گیاهی کاهش دی اکسید کربن زیر 20 میلیگرم منجر به محدود شدن فتوسنتز میشود . علائم کمبود دی اکسید کربن شامل رسوبات سفید روی برگها ،مارپیچی شدن برگهای جوان ،زردشدگی برگ ها و وجود جلبک روی برگ است. کمبود دی اکسید کربن به وسیله سیستم تزریق ph متر جبران و کنترل شود . علاوه بر تزریق دی اکسید کربن میتوان از دی اکسید کربن مایع برای جبران کمبود آن استفاده کرد.

 

 

منگنز(Manganese)

گیاه منگنز را میتوان از طریق برگ و ریشه جذب میکند . این عنصر را میتوان در آب شهری یافت و از اینرو کمبود این ماده در گیاه آکواریومی رایج نیست . از علائم کمبود این عنصر لکه های زرد و سوراخ در برگ گیاه است . برای جبران کمبود این عنصر میتوان به راحتی از کود های مایع استفاده کرد زیرا معمولا همه آنها دارای روی هستند.

 

 

نیترات ( NO3 )

میزان مناسب نیترات بین 5 تا 25 میلی گرم بر لیتر است .نیتروژن یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان است و در شکلهای نیترات و آمونیوم در اختیار گیاهان  قرار میگیرد. میزان نیترات تحت تأثیر تعداد ماهیان موجود در آکواریوم و برخی از تغییرات آب است . به عنوان مثال تعداد زیاد ماهیان منجربه افزایش میزان نیترات میشود. درآکواریومهای گیاهی که تعداد ماهیان در ان بسیار کم است گیاهان ممکن است با کمبود نیترات مواجه شوند. برای جبران کمبود نیترات این عنصر باید به صورت مجزا اضافه شود . میزان زیاد نیترات درکنار فسفات منجر به رشد بیش از حد جلبکها میشود . علائم کمبود نیترات شامل زردشدگی برگهای مسن و تغییر رنگ برگهای جوان به سبز روشن است.

 

 

پتاسیم (potassium)

پتاسیوم بسیار سریع جذب میشود و در مقایسه با سایر عناصر در مقادیر بیشتری مصرف میشود . میزان مصرف پتاسیوم در نور افزایش میابد . به طور مثال برای آکواریومهایی با نور دهی بیشتر از 1وات بر لیتر میزان مناسب پتاسیوم در حدود 10 تا 20 میلی گرم بر لیتر است . علائم کمبود پتاسیوم شامل زردشدگی برگها و نقطه های قهوه ای بر روی برگهاست .با گذشت زمان این نقاط قهوه ای بزرگتر میشوند . برای جبران کمبود این عنصر میتوان از مکملهای پتاسیم استفاده کرد.

 

 

آهن (Iron )

آهن یکی از عناصر بسیار مهم غذایی است . گیاهان سریع رشد به خوبی علائم کمبود آهن را نشان میدهند . برگهای جوان کمرنگ هستند و رگبرگها سبزمیشوند .

دلیل کمرنگی برگهای جوان کاهش تولید کلروفیل است که برای فتوسنتز موردنیاز هستند. برای رفع کمبود آهن از کودها و مکملهای مختلف موجود در بازار میتوان استفاده کرد.

 

 

کلسیم (Calcium)

20 تا 30 میلی گرم بر لیترغلظت مناسب برای گیاهان آبزی است . از آنجا که کلسیم به میزان کافی در آب شهری وجود دارد معمولا گیاهان علائم کمبود آنرا نشان نمیدهند . با این وجود علائم کمبود آن شامل تغییر شکل برگ و برگهای جدید کوتوله است.

منبع :تیم تحقیقاتی irplant

یک پاسخ به “5”

  1. الهام ورزندیان گفت:

    با سلام و تشکر

    1. admin1 گفت:

      سپاس از همراهی شما

  2. عارف گفت:

    خیلی کمک بزرگی شد بهم ممنون و سپاس فراوان از سایت خوبتون

  3. احسان گفت:

    درود بر شما
    گیاها جاوا نرولیف من ساقه هاش قهوه ای شده برگاش شیشه ای شده دلیلش چیه.

    1. ادمین سایت گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      در شرایط مناسبی نگهداری نشده است و به عوامل زیادی بستگی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *