گیاهان آبزی, مقاله

گیاه شمشیری آمازون

مقدمه

گیاه شمشیری آمازون (Amazon Sword Plant) با توجه به ظاهر زیبایش و استقامت خوبی که دارد بین گیاهان آبزی جز پرطرفدار ترین آن ها است . اگر قصد دارید این گیاه را در آکواریوم خود داشته باشید این مقاله را حتما بخوانید و با خصوصیات و شرایط نگه داری آن آشنا شوید .گیاه شمشیری آمازون بی شک جز ایده آل ترین گیاهان آبزی برای هر آکواریومی به حساب می آید.

معرفی گیاه ایده آل شمشیری آمازون

گیاه شمشیری آمازون ( Echinodorus grisebachii / amazonicus ) یک گیاه آبزی است که طی چندین سال در سراسر جهان در سراسر جهان محبوب شده است. این گیاه در  رودخانه آمازون بسیار متنوع و زیبا است.

گیاه شمشیری آمازون از خانواده ی اچینو دروس می باشد .معمولا در آکواریوم ها در سراسر جهان یافت می شود که عمدتا به دلیل استحکام و توانایی تحمل طیف وسیعی از درجه حرارت می باشد . این گیاهان نه تنها یک انتخاب عالی برای اکواریوم های ماهی هستند بلکه در آکواریوم های گیاهی نیز بسیار محبوب هستند.

گیاهان در این جنس همه ظاهر بسیار مشابه دارند و به راحتی آن ها رابا یکدیگر اشتباه می گیرند، به خصوص به این دلیل که بسیاری از آنها در آکواریوم ها استفاده می شود.

گیاه شمشیری آمازون یک بوته با ساقه ی کوتاه است. تمام برگ ها مستقیما از ریشه ها گسترش می یابد. برگ ها بیشترین طول گیاه را تشکیل می دهند و تقریبا به 35  سانتی متر نیز می رسند بنابراین جز گیاهان آبزی بزرگ به حساب می آید .

این گیاه بخاطر برگ های منحصر به فردش که شبیه به تیغه شمشیر است،.به این نام خوانده می شود .

در شرایط آب مناسب، باید گیاه خود را به رنگ سبز کمی تیره ببینید. اگر در هر لحظه یک رنگ قرمز قهوه ای یا گل آلود به خود بگیرد، این نشان دهنده کمبود مواد مغذی است.

 اصول اولیه برای خرید یک گیاه آبزی مناسب و سالم

آیا رنگ آن  متناسب با گیاه است؟

آیا برگ ها نازک وشکننده است؟

آیا محل نگه داری گیاه تمیز است؟

آیا ماهی در کنار گیاه وجود دارد؟

با پرسیدن این سؤالات خودتان، شما در زمان و پول صرفه جویی خواهید کرد و همچنین گیاه خوب و سالم را به دست آورید.

مشخصات و مراقبت از گیاه شمشیری آمازون

برای خرید گیاه شمشیری آمازون ؛ برگ ها باید لبه های سالم داشته باشند و فرورفتگی در لبه های برگ وجود نداشته باشد هم چنین رنگ برگ ها به زردی نرفته باشد و سبز  باشد .

گیاه شمشیری آمازون باید در مرکزآکواریوم قرار گیرد که  به اندازه کافی فضا برای رشد و رسیدن به حداکثر ارتفاع خود را داشته باشد.

مشخصات شناسنامه ای گیاه

خانواده : Alismataceae

سطح مراقبت:آسان

نرخ رشد: در حد متوسط

حداکثر اندازه:40 سانتی متر

حداقل اندازه آکواریوم :37 لیتر

روشنایی: ملایم تا متوسط

pH آب:6.5 الی 7.5

گیاه شمشیری آمازون در رود آمازون در منطقه ای بسیار سبز و مرطوب و گرم رشد می کند و شرایط آب هوایی آن باعث شده این گیاه بسیار سازگار باشد .

اول از همه، شما باید در نظر داشته باشید که آکواریوم  شما باید به اندازه کافی بلند باشد تا رشد آن را محدود نکنید. آکواریم شما باید حداقل 40 سانتی متر باشد تا اطمینان حاصل شود که این اتفاق نمی افتد.

این گیاه می تواند طیف گسترده ای از دما را تحمل کند. با این حال، بهتر است که دما را در حد محدودی نگه دارید. محدوده دما مطلوب 20 تا 24 درجه سانتی گراد است.

آبی که گیاه در آن رشد می کند باید تقریبا خنثی(pH   حدود7) باشد .

خوشبختانه این گیاهان نیاز زیادی به مراقبت و توجه ندارند.

در گیاه شمشیری آمازون فضای کافی برای رشد بسیار مهم است. روشنایی یکی دیگر از چیزهای مهم برای سلامتی گیاهتان است. شما می توانید از هر نوع لامپ، یا یک لامپ فلورسنت یا یک رشته ساده استفاده کنید. روشنایی باید حدود 11-12 ساعت در روز باشد.

هم چنین اضافه کردن مکمل ها به طور خاص برای این گیاه واقعا لازم نیست. این گیاه بیشتر مواد مغذی را همراه با غذاهای ماهی و آب شیرین به دست می آورد.

آیا گیاه شمشیری آمازون برای آکواریوم شما مناسب است؟

گیاه شمشیری آمازون محکم است و نیازی به توجه و مراقبت زیاد ندارد. به همین دلیل گزینه ایده آلی برای آکواریوم های افراد مبتدی است. با این حال، افراد با تجربه  نیز از دیدن این گیاه زیبا در آکواریوم لذت خواهند برد.

مهمترین جنبه مراقبت از این گیاه، چرخه مکرر آب است. آب کثیف و آلوده باعث می شود که گیاه شما بیمارشود. میزان pH  آب نیز باید حدودا خنثی باشد .

به طور کلی، گیاه شمشیر آمازون یک انتخاب عالی است که برای تقریبا هر نوع آکواریوم با تعداد گونه های مختلف ماهی مناسب است .

یک پاسخ به “4”

  1. فرزاد فرشی نظری گفت:

    لطفن در مورد تکثیر این گیاه زیبایی که در موردش نوشته اید مطلب بگذارید متشکرم گیاه برگ شمشیری

    1. ادمین سایت گفت:

      با سلام
      تشکر از پیشنهادتون حتما بررسی میکنیم

  2. مهدی گفت:

    با سلام
    گیاه من برگاش له میشه گیاهای دیگم تواکواریوم هست بخاطره جلوگیری ازجلبک وزردشدن بقیه گیاهان روزی۶ساعت لامپ روشن هست کودمایه هم استفاده میکنم قرص co۲هم استفاده میکنم فیلتراب روهم هفته ای ۱سوم اب انجام میدم ولی بازهم برگاش له میشه

    1. ادمین سایت گفت:

      با سلام
      ۱– باید دمای آب زیر ۲۶ درجه باشه
      ۲- قرص co2 در کوتاه مدت مفید هست ‌‌در بلند مدت بسیار زیانبار میباشد
      ۳- نوع بستر هم خیلی خیلی اهمیت داره بهتر است که بستر دارای مواد الی و غنی باشد تا بتواند به رشد گیاهان کمک کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *