گیاهان آبزی, مقاله, نوردهی

معرفی چند محصول برای پرورش بهتر گیاهان آبزی

اگر دو مقاله پیشین ما در رابطه با انواع گیاهان آبزی و همچنین روش های نگهداری و پرورش گیاهان آبزی را مطالعه کرده باشید، تا بدین جا با انواع گیاهان آبزی که به سه گروه اصلی گیاهان روی آب، گیاهان میان آبی و گیاهان کف آکواریوم تقسیم می شوند، تا حدودی آشنا شده اید. در مقاله دوم نیز تلاش داشتیم تا به چند فاکتور اصلی که رعایت و آشنایی با آنها می تواند منجر به بهره مندی از یک آکواریوم گیاهی سرحال و زیبا باشد، بپردازیم. در این مقاله تلاش داریم با معرفی چند محصول که می تواند در کنار رعایت استانداردهای اولیه در راه اندازی آکواریوم گیاهی به رشد و نمو بهتر گیاهان آبزی شما کمک کند، اشاره ای داشته باشیم. قبل از معرفی این اقلام، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. ابتدا از ساده ترین و مهمترین موضوع شروع می کنیم. همانطور که پیشتر گفتیم، مهمترین موضوع برای داشتن گیاهان آبزی زیبا و سالم، توجه به این نکته است که آنها نیز تمامی ویژگی ها و نیازهای هر نوع گیاهی همچون بستر مناسب برای رشد، دی اکسید کربن متعادل و نور کافی نیاز دارند. در مقاله پیشین سعی کردیم تا شما را با استانداردهای اولیه و پایه آشنا کنیم و در این مقاله تلاش داریم تا محصولات و دستگاه هایی را به شما معرفی کنیم که علاوه بر ایجاد یک اکوسیستم مناسب در آکواریوم بتوانند زیبایی بصری آکواریوم را که قطعا وابسته به سلامت گیاهان آبزی شماست، معرفی نماییم. فارغ از اینکه از چه نوع گیاهان آبزی ای استفاده می کنید و یا اینکه از چه سبکی در طراحی و چیدمان آکواریومتان بهره برده اید، شما نیازمند برخورداری از تجهیزات و محصولات کمکی هستید. پس در صورتی که به تازگی یک آکواریوم گیاهی خریداری کرده اید و یا اینکه قصد راه اندازی آن را دارید به شما پیشهاد می کنیم، قبل از انجام هر کاری به مطالعه این سری مقالات بپردازید.

آلترنانترا رینکی گرین Alternanthera Reineckii Green

  • بستر آکواریوم گیاهی :

گیاهان آکواریومی نیز همچون سایر گیاهان، غالب مواد مورد نیاز جهت رشد و نمو را از بستر و خاک جذب می نماید. البته معدود گیاهان آبزی نیز وجود دارند که بر روی سطح آب رشد می کنند. فارغ از این گروه کوچک تقریبا باقی گیاهان آبزی، حتی گیاهان میان آبزی نیز ریشه در بستر آکواریوم شما خواهند داشت. بسترهای آکواریومی موجود که بصورت خاک های آماده، عرضه می گردند دارای دو ویژگی اصلی هستند. اول قطعا باید از هر گونه آهک عاری بوده و پس از آن با داشتن خواص خاص اسیدی از املاح و مواد معدنی همچون آهن، پتاسیم، روی و … غنی باشند. بسترهای استادندارد آکواریومی با گذر زمان و ریشه دواندن گیاهان در خاک به مرور این مواد را آزاد کرده تا گیاهان آبزی آکواریوم شما از طریق ریشه و گاها بوسیله برگ ها و ساقه ها، مواد مورد نیازشان را دریافت نمایند. بسترهای مختلف آکواریوم دارای سختی فیزیک گوناگونی هستند. آنها به مرور زمان خرد شده و به ذرات ریزتر بدل می شوند. فرآیندی که بصورت منظم و پایدار، به انتشار مواد مغذی در محیط آکواریوم می پردازد. توجه به این نکته الزامی است که، یک اشتباه رایج در مورد سختی بسترها وجود دارد. برخی از افراد آماتور تصور می کنند، بسترهایی که دیرتر خرد یا تجزیه می شوند، کیفیت بهتری دارند که این یک باور اشتباه است و موجب پایین آمدن میزان تغذیه گیاهان آبزی شما می شوند. حتی اگر خودتان قصد تهیه بستر را دارید حواستان باشد که نوعی را انتخاب نکنید که به سرعت و پس از مواجحه با آب، سخت شده و سرعت ریشه دادن گیاهان را کاهش داده و به حداقل برساند. ضمنا توجه کنید هر نوع سنگ ریزه ای برای رشد گیاهان آکواریومی مناسب نیست؛ سنگ ریز های تیز موجب آسیب دیدن ریشه های تُرد گیاهان آکواریومی شما خواهند شد. تهیه یک بستر مناسب، علاوه بر اینکه به رشد و سلامتی گیاه شما کمک می کند، از سختی آب کاسته و به میزان استانداردی آن را اسیدی می کند؛ همچنین برعکسِ بسترهای غیر استاندارد، از آلوده شدن آکواریوم شما نیز جلوگیری می کند.

همگرافیس اسپیشز بیگ لیف (برگ بزرگ) Hemigraphis Species Big Leaf

  • فیلتر کردن آب و عمل فیلتراسیون :

پس از انتخاب یک بستر مناسب، شما بصورت خودکار از بسیاری از آلودگی ها و بیماری ها، آکواریوم خود را عاری کرده اید. اما فضای آکواریوم نیز همچون هر اکوسیستم زنده ای نیازمند پاکسازی و باز گرداندن شرایط به یک بالانس و تعادل استاندارد است. و این نقطه ای است که شما به یک سیستم فیلتر خوب برای اکوسیستم آکواریومتان نیاز دارید. قبل از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که در انتخاب فیلتر نیز لزوما خریداری گرانترین مدل و یا پرامکانات ترین آن، به معنی یک انتخاب صحیح نیست. برای خریداری یک سیستم فیلتراسیون آکواریوم استاندارد و از آن مهمتر مورد نیاز برای شرایط آکواریومتان از یک مشاور آگاه در این زمینه کمک بگیرید. در آکواریوم هایی که در آنها از گیاهان آبزی استفاده می شود، می توانید از انواع مخلتف فیلتر استفاده کنید که این امر وابسته به نوع گیاهان شما و البته حجم خود آکواریوم، متغیر خواهد بود. تنها کافی است این نکته را بدانید که یک فیلتر خوب سه ویژگی مهم دارد. یک، تصفیه کل آب آکواریوم بصورتی که آب آکواریوم در ظاهر همیشه شفاف باشد، موضوع دوم تصفیه شیمیایی آب آکواریوم است که در آن با استفاده از باکتری های مفید، مواد مضری همچون نیتروژن، از آب حذف گردد و در نهایت، پایداری اکوسیستم آکواریوم بوسیله بالانس نگاه داشتن میزان اکسیژن و مواد محلول در آب آکواریوم. برای آکواریوم های گیاهی معمولا فیلترهای سطلی با یک میزان قدرت معین، با توجه به حجم آکواریوم توصیه می شود. این فیلتر باید توانایی تصفیه کردن کل آکواریوم را برای 6 تا 8 بار در یک ساعت، دارا باشد.

  • نور دهی به آکواریوم و سطح روشنایی آن :

فاکتور نور در آکواریوم هایی که دارای گیاهان آبزی می باشند، بسیار با اهمیت تر از نوردهی یک آکواریوم معمولی است. همانطور که در مقاله قبل گفتیم، نور طبیعی و یا نورهای دم دستی خانگی، قطعا پاسخگوی نیازهای یک آکواریوم گیاهی نخواهد بود. آکواریوم گیاهی برای حفظ اکوسیستم خود و همچین بجود آوردن چرخه صحیح عمل فتوسنتز، نیازمند برخورداری از انواع طیف های نور است. این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که داشتن یک آکواریوم گیاهی حرفه ای، سالم و از همه مهمتر پایدار، نیازمند یک سیستم نوردهی دقیقا مطابق با نیازهایش است. پس استفاده از لامپ های کم مصرف و یا مهتابی های معمولی را فراموش کنید. یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در آکواریوم های گیاهی، لامپ های متال هستند که به گفته بسیاری از کارشناسان، بهترین نور برای گیاهان را تولید می کند. اما میزان مصرف برق آنها موجب شده تا افراد حرفه ای تر به سراغ جایگزین هایی دیگر بروند. لامپ های T5 از دیگر سیستم های نوردهی مناسبی هستند که از گروه لامپ های فلورسنت می باشند. تنها مشکل آنها ابعاد بزرگشان است که در آکواریوم های کوچک کاربردی نیست. از دیگر لامپ هایی که تقریبا تمامی ویژگی های مورد نیاز برای یک آکواریوم گیاهی را دارند، لامپ های LID یا FBL هستند. برای آنکه گیاهان شما عمل فتوسنتز را به درستی انجام دهند، به روزانه 6 تا 8 ساعت نوردهی کافی و استاندارد نیاز دارند.

روتالا والیچی Rotala Wallichii

در تمامی سرفصل هایی که معرفی شد، تنوع زیاد محصولات با کارکردهای متنوع وجود دارد. پس مجددا به شما توصیه می کنیم جهت خریداری اقلام مورد نیازتان با آگاهی کامل از نوع آکواریوم و حجم گیاهان آن از یک مشاور معتبر کمک بگیرید. در مقاله بعدی به معرفی کامل تری از انواع گیاهان آبزی و چند نمونه رایج از آنها خواهیم پرداخت. این مقاله را از دست ندهید.

جهت آشنایی بیشتر با انواع گیاهان آبزی موجود در ایران و روش های پرورش و نگهداری آنها، حتما سایر مقالات ما را نیز مطالعه بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *